Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Leraar als opvoeder
Docenten
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Zelfstudie
- Oefensessie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
Eindcompetentie 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
Vaardigheid 1.1.: ondersteunende kennis: de studenten kunnen de kenmerken van kinderen en de leerlingengroep achterhalen, zowel wat betreft de leefwereld als ontwikkelingskenmerken, en dit aan de hand van geschikte werkwijzen.
Vaardigheid 1.2.1./1.2.3.: de leraar kent ontwikkelingslijnen en kan rekening houden met de diversiteit van de groep.
Vaardigheid 1.8.: ondersteunende kennis: signaalwaarde van gedragingen herkennen.
Vaardigheid 1.9.1./1.9.5.: de leraar kan gegevens verzamelen in verband met het ontwikkelingsproces van het kind; kan vorderingen beoordelen en adviezen geven over de ontwikkelingsvoortgang van de leerlingen in hun schoolloopbaan.
.Kennis van ontwikkelingskenmerken en ontwikkelingslijnen van kinderen en leerlingengroepen.
.Kennis van de kenmerken en diversiteit van de groep (zowel wat betreft leefwereld als ontwikkeling).
.Gegevens verzamelen in verband met het ontwikkelingsproces van het kind.
.Vorderingen beoordelen en adviezen geven over de ontwikkelingsvoortgang van de leerlingen in hun schoolloopbaan.
.Gegevens verzamelen met betrekking tot de leefwereld van het kind.
Eindcompetentie 2: De leraar als opvoeder:
Vaardigheid 1.8.: Signaalwaarde van gedrag herkennen.
Vaardigheid 2.1.: in overleg een positief leefklimaat creëren voor de kinderen in de leerlingengroep en op school.
Vaardigheid 2.2.: de leraar kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen.
Vaardigheid 2.3.: de leraar kan door attitudevorming kinderen op hun individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.
Vaardigheid 2.4.2.: de leraar kan kinderen kritisch en zinvol leren omgaan met informatie van en de beïnvloeding door de media.
Vaardigheid 2.5.: omgaan met kinderen in sociaal-emotionele probleemsituaties en kinderen met gedragsproblemen.
Vaardigheid 4.1.: een gestructureerd werkklimaat bevorderen.
.Kennis van de leefwereld van een kind in de lagere school.
·Kennis van de invloed van deze leefwereld van het kind in de klas.
·Werkwijzen en activiteiten die kunnen bijdragen tot gedragsverandering en bevorderend zijn voor een gestructureerd werkklimaat/positief leefklimaat kunnen voorstellen en uitvoeren (o.a. klasmanagement, observeren,...).
·Ervaringsgerichte lerarenstijl, klasmanagement, observatietechnieken, verwachtingen van de leraar, communicatie (zowel verbaal als non-verbaal).
·Kennis over studiemotivatie (gedrag, intrinsiek, extrinsiek) en technieken om de motivatie te bevorderen.
.Kennis van werkwijzen en activiteiten die kunnen bijdragen tot de emancipatie
en attitudevorming van kinderen om zo hun individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voor te bereiden.
Eindcompetentie 3: Attitudes: relationele gerichtheid, verantwoordelijkheidszin, creatieve gerichtheid, flexibiliteit, kritische ingesteldheid en gerichtheid op communicatie (zowel verbaal als non-verbaal).
Inhoud
Wat is ontwikkeling? Studieobject en thema’s van ontwikkelingspsychologie; definitie van ontwikkeling; ontwikkelingsmodellen en –invloeden; ontwikkelingstaken en gemiddelde ontwikkeling.·
De relationele en emotionele ontwikkeling van het kind in de lagere school: de ontwikkeling van hechting; relaties van het kind in de lagere school; emotionele ontwikkeling; morele ontwikkeling.·
De leefwereld van een kind in de lagere school: het gezin, de media en de (consumptie)maatschappij.·
Opvoeden in de klas: kijken naar kinderen; ervaringsgerichte lerarenstijl; communicatie; de verwachtingen van de leraar; klasmanagement.·
Studiemotivatie: motivatie observeren in gedrag; intrinsieke en extrinsieke motivatie; bevorderen van motivatie.·
De invloed van de leefwereld van het kind in de klas: kinderen en echtscheiding/nieuw samengestelde gezinnen, pesten, rouw en verlies, faalangst, kansarmoede.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Ervaringsgericht werken met 6- tot 12-jarigen in het basisonderwijs
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | | 30% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | | 70% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 30% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 70% |