Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Inhoudelijk expert Nederlands 1
Docenten
- Brepoels Maria
- Truyts Christel
Onderwijsvorm
Begincompetentie
eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
Eindcompetenties van dit opleidingsonderdeel (zie Basiscompetenties Leraar lager Onderwijs):
1.GESPREKKEN VOEREN met kinderen als volwaardige gesprekspartners, zowel individueel als in groep, over onderwerpen die door alle partners aangebracht kunnen worden en dit om de taalontwikkeling te ondersteunen, d.w.z. zorgen voor een begrijpelijk en interactief taalaanbod, taalproductie stimuleren en feedback geven op talige uitingen van leerlingen
2.het BEGRIPPENKADER van alle kinderen uitbreiden in alle activiteiten van de basisschool
3.de SPELLINGVAARDIGHEID van alle kinderen verhogen
4.de LITERAIRE COMPETENTIE van alle kinderen stimuleren :
- eigen literaire competentie ontwikkelen
- een leesomgeving kunnen creëren om de ontwikkeling van de literaire competentie van kinderen te stimuleren
- een kwalitatief en gevarieerd poëzieaanbod voor kinderen kunnen samenstellen
Inhoud
- inzicht in de groeiende taalontwikkeling van kinderen en de factoren die het groeiende taalleerproces van kinderen beïnvloeden
- inzicht in hoe het proces van de opbouw van de woordenschat verloopt en volgens welke stappen woorden kunnen worden aangeleerd
- inzicht in de eisen die literaire teksten stellen aan hun lezers en kunnen beoordelen welke boeken in literair en pedagogisch opzicht waardevol zijn voor lezers
- inzicht in de eisen waaraan poëzie moet voldoen
- inzicht in de principes waarop de spelling steunt en de spellingstrategieën die een schrijver hanteert
- weten hoe men als volwassene gesprekken kan voeren met kinderen die hun taalontwikkeling ondersteunen
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Studenten die niet voldoende verzorgd en expressief spreken, krijgen de kans om hun mondeling taalgebruik bij te werken om alsnog na afloop van IE Ned 2 de norm te behalen.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | | 60% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | | 40% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 60% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 40% |