Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Domeinspecifieke onderwijsvaardigheden Wiskunde 1
Docenten
- Van de Ven Maria
- Hawrijk Ilona
- De Winter Veerle
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen wiskunde van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs bereikt hebben. Oog hebben voor wiskundige aspecten in het dagelijks leven. In staat zijn om logisch te redeneren. Positieve houding hebben t.o.v. wiskunde.
Eindcompetentie
De student kan:
- kinderen enthousiasmeren voor het leergebied wiskunde vanuit een eigen positieve attitude voor wiskunde;
- basiskennis en basisvaardigheden i.v.m. leerinhouden wiskunde aanwenden in zijn pedagogisch-didactische aanpak;
- in het onderwijsaanbod (zie leerinhoud) horizontale en verticale verbanden onderkennen, en de horizontale verbanden integreren in het eigen onderwijsaanbod;
- de leerinhouden aanpassen aan de leeftijd en het niveau van de kinderen;
- leeractiviteiten, leermiddelen, ruimte en wiskundematerialen voorzien en het gebruik ervan voorbereiden i.f.v. doelstellingen en beginsituatie;
- basisdoelen kiezen en formuleren op basis van eindtermen en leerplannen, en van ontwikkelings- en leerlijnen;
- verschillende bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen;
- het eigen aanbod situeren binnen eindtermen en leerplan.
Inhoud
Oorsprong, opbouw en notatie van de natuurlijke getallen : leerlijn en aanpak doorheen de lagere school.
Bewerkingen met natuurlijke getallen: hoofdrekenen, cijferen, schattend rekenen, gebruik van de zakrekenmachine: leerlijnen en aanpak doorheen de lagere school.
Gehele en Rationale getallen (Breuken, Kommagetallen, Percenten): getallenkennis en bewerkingen.
Toepassingen van de bovengenoemde inhouden in vraagstukken: algemene aandachtspunten bij het werken met en oplossen van vraagstukken, leerlijnen en aanpak doorheen de lagere school.
Metend rekenen: Soorten metingen, Leerlijnen van de verschillende meetfuncties
Meetkunde: Ruimtelijke oriƫntatie, Vormleer (basisbegrippen), Meetkundige relaties
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | | 90% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | inleveren is een voorwaarde om te slagen | 10% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 90% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | idem eerste examenkans | 10% |