Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Domeinspecifieke onderwijsvaardigheden Taal 1
Docenten
- Brepoels Maria
- Truyts Christel
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Oefensessie
- Hoorcollege
Begincompetentie
Verwachte beginsituatie: eindcompetenties secundair onderwijs
Vereiste voorkennis: eindcompetenties Inhoudelijk Expert Nederlands 1, namelijk
- inzicht in hoe het proces van de opbouw van de woordenschat verloopt en volgens welke stappen woorden kunnen worden aangeleerd
- inzicht in de eisen die literaire teksten stellen aan hun lezers en kunnen beoordelen welke boeken in literair en pedagogisch opzicht waardevol zijn voor lezers
- inzicht in de eisen waaraan poëzie moet voldoen
- inzicht in de principes waarop de spelling steunt en de spellingstrategieën die een schrijver hanteert
- weten hoe men als volwassene gesprekken kan voeren met kinderen die hun taalontwikkeling ondersteunen
Eindcompetentie
Eindcompetenties van dit opleidingsonderdeel (zie Basiscompetenties Leraar lager Onderwijs):
(1. GESPREKKEN VOEREN met kinderen als volwaardige gesprekspartners, zowel individueel als in groep, over onderwerpen die door alle partners aangebracht kunnen worden en dit om de taalontwikkeling te ondersteunen, d.w.z. zorgen voor een begrijpelijk en interactief taalaanbod, taalproductie stimuleren en feedback geven op talige uitingen van leerlingen : zie Inhoudelijk Expert Nederlands 1)
2.het BEGRIPPENKADER van alle kinderen uitbreiden in alle activiteiten van de basisschool
3.de TAALVAARDIGHEID van alle kinderen verhogen in taalactiviteiten
- de taalvaardigheden LUISTEREN EN SPREKEN van alle kinderen verhogen in taalactiviteiten
- de SPELLINGVAARDIGHEID van alle kinderen verhogen
4.de LITERAIRE COMPETENTIE van alle kinderen stimuleren
- een LEESOMGEVING kunnen creëren om de ontwikkeling van de literaire competentie van kinderen te stimuleren
- een POEZIEOMGEVING kunnen creëren waarin kinderen van poëzie kunnen genieten, waarin ze hun beleving van een gedicht kunnen uiten en waarin ze hun eigen beleving via muzisch taalgebruik kunnen uiten
5. LEERPLANNEN en EINDTERMEN kunnen hanteren
Inhoud
Zie competenties
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Lezen
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Luisteren en Spreken
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Schrijven
- Leerplan Muzische Vorming, Muzisch taalgebruik (Deelleerplan)
- Ontwikkelingsdoelen en eindtermen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | | 60% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | | 40% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 60% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 40% |