Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Begeleiden van leerprocessen 1
Docenten
Onderwijsvorm
- Werkcollege
- Hoorcollege
- Zelfstudie
- Oefensessie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
Eindcompetentie 1: de leraar als begeleider van leer- en
ontwikkelingsprocessen:
Vaardigheid 1.1.: de beginsituatie van de kinderen en leerlingengroep
achterhalen.
Leerlinggericht onderwijsmodel: relatie tussen beginsituatie en andere componenten.
Visies op leren.
Verschillende elementen van een beginsituatie: kenmerken van de kinderen,
materiaal, ...
Vaardigheid 1.2.: doelstellingen kiezen en formuleren.
Doelstellingen: kennis met betrekking tot soorten doelstellingen, formuleren van
verschillende soorten doelstellingen.
Leerlinggericht onderwijsmodel: relatie tussen doelstellingen en andere
componenten.
Vaardigheid 1.3.: leerinhouden/leerervaringen selecteren.
Leerlinggericht onderwijsmodel: relatie tussen leerinhoud/leerervaring en
andere componenten.
Visies op leren.
Vaardigheid 1.4. leerinhouden/leerervaringen structureren en vertalen in
onderwijsaanbod.
Visies op leren: leerinhouden/leerervaringen vertalen zodat het leerproces optimaal
verloopt.
Didactische werkvormen: geschikte werkvormen hanteren voor het aanbrengen van
de leerinhouden/leerervaringen.
Vragen stellen/opdrachten formuleren.
Leerlinggericht onderwijsmodel: relaties tussen de verschillende componenten.
Vaardigheid 1.5.: een aangepaste werkvorm en groeperingsvormen bepalen,
afgestemd op de doelstellingen en multimedia functioneel kunnen gebruiken.
Didactische werkvormen: geschikte werkvormen hanteren voor het aanbrengen van
de leerinhouden/leerervaringen.
Doelstellingen: soorten doelstellingen.
Leerlinggericht onderwijsmodel: relatie tussen de verschillende componenten.
Vaardigheid 1.7.: een krachtige leeromgeving realiseren: rekening houdend
met de beginsituatie, de belangstelling en het verwerkingsniveau van de
kinderen motiverende leeromgevingen ontwerpen die een reële kans
op betrokkenheid en succesbeleving inhouden en die mogelijkheid tot
allerlei vormen van interactie bieden; de leerinhouden inbedden in
authentieke situaties, die voor de betrokken leerlingen betekenisvol
zijn én representatief voor nieuwe contexten waarin kennis en
vaardigheden kunnen worden toegepast; het actief ontdekken en
actief verwerken van leerinhouden bevorderen, onder meer door
een beroep te doen op het probleemoplossend vermogen van de
leerlingen; de leerlingen laten nadenken over hun leerproces.
De ondersteunende kennis omvat de kenmerken van een krachtige
leeromgeving. Kennis over motiverende leeromgevingen.
Didactische werkvormen, leerlinggericht onderwijsmodel, visies op leren.
Vaardigheid 1.8.: Observatie en evaluatie.
Functies en kenmerken van evaluaties, fasen in het evaluatieproces.
Eindcompetentie 2: attitudes: beslissingsvermogen, kritische ingesteldheid,
leergierigheid, organisatievermogen, verantwoordelijkheidszin, creatieve gerichtheid.
Inhoud
Inleiding: leraar lager onderwijs: waarom en wat?
Leerlinggericht onderwijsmodel: de verschillende componenten en hun relaties.
Vragen stellen en opdrachten formuleren.
Didactische werkvormen: instructievormen, interactievormen, opdrachtsvormen.
Doelstellingen: soorten doelstellingen en doelstellingen formuleren.
Leren: verschillende visies op leren (behavioristische en cognitieve visie op leren).
Evaluatie: functies en kenmerken van evaluatie, fasen in het evaluatieproces.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | | 30% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | | 70% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 70% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 30% |