Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Religie, zingeving en levensbeschouwing 1
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Algemene begincompetenties BALLO.
Bereid om zinvragen te bespreken, bereid om eigen positie kritisch te bekijken.
Intellectuele nieuwsgierigheid.
Eindcompetentie
3. Leraar als inhoudelijk expert
3.1. De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden en de leergebiedoverschrijdende thema's volgen.
(a) Studenten beheersen de basiskennis ivm. de voornaamste wereldgodsdiensten, zoals Jodendom, Islam, Boedhisme,... (*)
(b) Studenten kunnen de plaats van het christendom in het hedendaagse westerse samenlevingsmodel omschrijven.
(c) Studenten kunnen de rol van onderwijs in het omgaan met zinvragen binnen het hedendaagse westerse samenlevingsmodel omschrijven. (*)
5. De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker
5.3. De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen.
(a) De studenten kunnen reflecteren over het eigen functioneren vanuit levensbeschouwelijke inzichten.
10. De leraar als cultuurparticipant
10.1. De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch onderscheiden.
(a) De student kan eigen mening verantwoorden vanuit een levensbeschouwelijke visie. (*)
(b) De student kan levensbeschouwelijke vragen formuleren. (*)
(c) De student kan verantwoordelijkheid opnemen voor de opbouw van een eigen betekeniskader.
(d) De student kan reflecteren op het eigen levensbeschouwelijke positie.
(*): Competenties die worden geƫvalueerd binnen dit opleidingsonderdeel als onderdeel van het eerste jaar.
Inhoud
De cursus wil het verschijnsel "religie" verkennen vanuit de specifieke invalshoek van toekomstige onderwijzers. Daartoe zal de cursus maatschappelijke evoluties i.v.m. religie analyseren, het verband tussen religie en beroepsspiritualiteit verkennen en bestuderen in welke mate religie van belang is voor het opbouwen van een persoonlijke identiteit. De cursus wil een kader aanreiken om vanuit een christelijk perspectief te reflecteren op onderwijs (op micro-, meso- en macro-niveau).
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
Evaluatie
De evaluatie gebeurt op basis van een paper. De vereisten voor de paper worden tijdens de eerste les toegelicht.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 100% |