Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Muzische vorming 2
Docenten
- Van Den Eynde Tine
- Mertens Koenraad
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Oefensessie
- Zelfstudie
Begincompetentie
Geen specifieke voorkennis vereist, wel open staan voor muzische ervaringen
en kunst waarderen in alle domeinen (beeld - muziek - taal/drama - beweging/dans - media).
Eindcompetentie
ALS INHOUDELIJK EXPERT KAN DE STUDENT:
Het bewijs leveren de inhoud van de cursus ‘muziek’ en de cursus ‘beeld’ te beheersen.
Het bewijs leveren te kunnen zingen volgens de criteria:
- Binnen de stemomvang van de kinderstem zuiver kunnen zingen.
- De toon kunnen overnemen.
- Expressief kunnen zingen.
Indien je nog niet aan deze criteria beantwoordt, moet je minstens je vorderingen op dit domein in de loop van het academiejaar kunnen aantonen.
Een interactieve CD-rom, boekje of ontdekdoos uitwerken voor kinderen om beeldaspecten te verkennen via zintuiglijke en/of kunstbeleving.
Alleen of met een groepje studenten een voorstelling geven, waarbij, vanuit het aanbod van de cursus, een persoonlijke invulling gegeven wordt aan activiteiten die bij kinderen een ruime muzikale ontwikkeling beogen.
Tijdens deze voorstelling aantonen welke zijn/haar muzikale, mediale en beeldende vaardigheden zijn (geworden).
Inhoud
Kennis, vaardigheden en visie verwerven en ontwikkelen om met kinderen van de lagere school:
- muziek en geluiden te maken, te beluisteren, vast te leggen, op muziek te bewegen en erover te spreken.
- beelden te bekijken, te creëren en erover te spreken.
Inzicht verwerven in de ontwikkeling bij kinderen en weten hoe daaraan gewerkt kan worden in de lagere school:
- op vlak van muzikaliteit.
- op vlak van creativiteit.
- op vlak van zintuiglijke waarneming en beleving.
Inzicht verwerven in diverse muzikale, beeldende werkvormen en multi-media-technieken
om de ontwikkeling te stimuleren.
Elementaire basiskennis muziek kennen:
- klank-vorm-betekenismodel en de 5 domeinen.
- de klankaspecten: klankduur, -hoogte, -sterkte en –kleur.
- beginselen van notenleer en muziektheorie.
Elementaire basiskennis beeld / beeldende kunsten kennen:
- materiaal-vorm-betekenismodel (productfactoren) en de procesfactoren.
- de beeldaspecten: licht, kleur, vorm, lijn, compositie, ruimte en textuur.
- basis kunstinitiatie: kunst van vroeger / moderne stromingen / actuele kunst en het verband met de maatschappelijke context ervan kunnen uitleggen.
Vaardigheden:
- zingen.
- het ontdekken en ontwikkelen van de eigen muzikale vaardigheden m.b.t. muziek maken, bewegen, vastleggen, spreken en luisteren.
- het ontdekken en ontwikkelen van de eigen beeldende vaardigheden m.b.t. zintuiglijk waarnemen, indrukken opdoen en verwerken, verbeelden en creëren.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | inhoud cursus 'muziek' en cursus 'beeld' | 40% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | | 60% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | inhoud cursus 'muziek' en cursus 'beeld' | 40% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 60% |