Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Begeleiden van kinderen 2


Studiepunten10Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Claes Karen
  • Peeters Ann
  • Renard Kimberly
  • Helsen Nathalie
  • Verbruggen Veerle
  • Smolderen Vera
  • Van de Ven Maria
  • Truyts Christel
  • Elst Ineke
  • Boon Tim
  • Demesmaeker Suzanne
  • Gorremans Marc

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties Begeleiden van kinderen 1

Eindcompetentie

Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- de beginsituatie achterhalen
- doelen formuleren
- een tussentijdse evaluatiefase uitwerken
- leeractiviteiten formuleren op basis van doelstellingen en beginsituatie.
- aangepaste werkvormen (demonstreren, leergesprek, onderwijsleergesprek, duowerk en zelfstandig werk) kiezen en uitwerken in overeenstemming met de beginsituatie en de doelstellingen en waarbij variatie in leerling-leerkrachtsturing wordt nagestreefd.
- bij de voorbereiding van een les/activiteit de organisatorische aspecten overdenken en uitwerken.
- de kenmerken van de werkvormen hoeken- en contractwerk beschrijven
- bij het uitwerken van lessen/activiteiten bewust betrokkenheidskansen inbouwen zodat kinderen enthousiast, gemotiveerd en uitgedaagd zijn.
- aan de hand van de theorie over studiemotivatie onderwijsleersituaties kritisch bespreken
- lessen/activiteiten beoordelen (doelgerichtheid, werkvormen, inhoud, betrokkenheid, werkblad, bordplan)
- eenvoudige, afgebakende lessen/activiteiten ontwerpen die logisch en doelgericht zijn aan de hand van een aantal voorbeeld-lesstructuren.
- een lesvoorbereiding gestructureerd uitschrijven.

Inhoud

- didactisch model (doelen, beginsituatie, organisatie, onderwijs- en leeractiviteiten, evaluatie)
- werkvormen: demonstreren, leergesprek, onderwijsleergesprek, duowerk en zelfstandig werk, hoeken- en contractwerk
- lessstructuren van verschillende vakken
- media: werkblad, bordplan
- betrokkenheidsverhogende factoren
- studiemotivatie: intrinsieke en extrinsieke motivatie, straffen en belonen, instrumentele motivatie
- lesvoorbereidingsformulier


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Module 3

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Module 4

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Module 3
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Module 4
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%