Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Spelenderwijs de hoeken in 1: Organisator,opvoeder en begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
Docenten
- Marit Kirsten
- Goovaerts Inge
- Van Malderen Bernadette
- Op de beeck Kim
- Teunissen Els
- Coorevits Sarah
- Simons An
- Keppens Karen
- Van Vlem Ilse
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindtermen Secundair Onderwijs
Eindcompetentie
Functioneel geheel 1: Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 Het meten van betrokkenheid en dit gebruiken voor het opzetten, verantwoorden een evalueren van hoeken en zelfstandig aanbod.
1.2 Toepassen van het praktijkprincipe milieuverrijking:
- Ontwikkelingsdoelen en ontwikkelingsaspecten gebruiken.
- Op basis van de beginsituatie van de klas en de interesse van de kleuters een aanbod (hoeken en zelfstandig aanbod) creëren.
1.3 De gegevens van breed observeren gebruiken in functie van hoeken en zelfstandig aanbod (eigen realisatie in de stageklas).
1.4 Inhouden vertalen in hoeken en zelfstandig aanbod waarbij gepaste ontwikkelingsmaterialen gebruikt worden.
1.5 Stimulerend tussenkomen in hoeken en zelfstandig aanbod.
1.6 Terugblikken en plannen op de eigen aanpak en aanbod (hoeken en zelfstandig aanbod) ? waarbij de betrokkenheid centraal staat.
Functioneel geheel 2: Opvoeder
2.1 Grenzen stellen en verantwoorden bij hoeken en zelfstandig aanbod
2.4 Terugblikken en plannen in functie van competentie 2.1, 2.2 en 2.3 – PJ 1 (pedagogische omgang).
Functioneel geheel 4: Organisator
Basiscompetenties 4.1 – 4.2 – 4.3 – 4.4 – 4.5 worden nagestreefd met het accent op organisatie van hoekverrijkingen en zelfstandig aanbod.
4.1 Rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters, hun inbreng en veiligheid, de beschikbare ruimte optimaal indelen in hoeken tijdens de verschillende zones en deze ruimte systematisch aanpassen en bijsturen.
4.2 De opstelling van de materialen en activiteiten in de hoeken grondig overdenken vanuit de zorg voor een evenwichtig aanbod.
4.3 Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen.
4.4 Een klimaat creëren waarin kinderen een overzicht behouden over het klasgebeuren.
4.5 Administratieve en andere taken op een correcte en efficiënte wijze plannen en uitvoeren.
Inhoud
In 'Spelenderwijs de hoeken in 1' krijg je zicht op je rol als organisator, opvoeder en begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.
Je observeert breed om het praktijkprincipe milieuverrijking (ervaringsgericht onderwijs) toe te passen. In Module 3 ligt de nadruk op het verrijken van de hoeken en het zelfstandig aanbod. Om je aanbod voor te bereiden, te verantwoorden en te evalueren, meet je de betrokkenheid van de kleuters.
De betrokkenheid van de kleuters is de aanleiding om betrokkenheidsverhogende initiatieven toe te passen.
Je leert grenzen stellen en verantwoorden bij de hoeken en het zelfstandig aanbod dat je realiseert.
Om het klasverloop vlot te laten verlopen, leer je heel praktisch hoe je dit allemaal organiseert in verschillende workshops.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | Meer specifieke evaluatiecriteria :zie moduleboek | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | Meer specifieke evaluatiecriteria :zie moduleboek | 100% |