Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Persoonlijk Ontwikkelingsplan
Docenten
- Van Malderen Bernadette
- Coorevits Sarah
- Loyens Sandra
- Van Sanden Petrus
- Van Vlem Ilse
- Op de beeck Kim
- Simons An
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen Secundair onderwijs
Eindcompetentie
Functioneel geheel 1: Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.2. Open staan voor en zicht krijgen op de eigen beginsituatie
1.5. Deze beginsituatie kunnen verwoorden/ beschrijven rekening houdend met relevante feedbackgegevens.
Functioneel geheel 2: Opvoeder
2.2. Uitingen en mogelijke oorzaken van laag welbevinden en betrokkenheid bij zichzelf onderkennen en algemene interventies opzetten om dit te kunnen verhogen.
Functioneel geheel 3: Inhoudelijk expert
3.1. Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch (informatie)bronnen te raadplegen en informatie te verwerven m.b.t. eigen leerdoelen.
Functioneel geheel 4: Organisator
4.5. Administratieve en andere taken (i.f.v. POPcyclus) op een correcte en efficiënte wijze plannen en uitvoeren.
Functioneel geheel 5: innovator
5.2. Zich de attitude eigen maken om actief de eigen competenties als leraar te verbreden en te verdiepen door te werken aan een persoonlijk ontwikkelingsplan
5.3. Het eigen handelen bevragen en bijsturen
Functioneel geheel 7: lid van een team
7.3. Overleggen (informeren, plannen, reflecteren) met medestudenten (uit POP-groep) en studieloopbaanbegeleider(s).
Functioneel geheel 8: Partner van externen
8.1. Contacten leggen/nemen met instanties/personen om eigen POP (geformuleerde doelen en acties) vorm te geven en te realiseren.
Functioneel geheel 10: Cultuurparticipant
10.3. Het eigen referentiekader kritisch durven bevragen en bijsturen.
Attitudes
A1 beslissingsvermogen
Individueel en in POPgroep durven een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook verantwoordelijkheid voor opnemen
A2 relationele gerichtheid
In zijn contact met studieloopbaanbegeleiders en POPleden kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen
A3 kritische ingesteldheid
Zinvol en doelgericht durven en willen kijken naar zichzelf (en omgeving) en openstaan voor feedback, tips, suggesties, … van anderen.
A4 leergierigheid
Het formuleren van leervragen en efficiënt op zoek gaan naar antwoorden.
A5 organisatievermogen
Het werk dat studieloopbaanbegeleiding vraagt (voortraject, gesprek en uitvoering met reflectie erop) efficiënt plannen in tijd:
- student raadpleegt Toledo: Persoonlijk Ontwikkelingsplan 1’ waar de opdrachten 14 dagen op voorhand te vinden zijn.
- student heeft de verplichte opdrachten uit het voorbereidingstraject uitgevoerd/gemaakt en daarbij een goede inzet vertoond.
- student geeft POP-opdrachten en/of POP-map af op afgesproken momenten (in regel: alle opdrachten zijn steeds gemaakt en worden meegebracht naar de volgende bijeenkomst). Op 23 mei wordt de POP-map definitief afgegeven.
A6 zin voor samenwerking
Kansen grijpen om samen te werken met alle betrokkenen bij studieloopbaanbegeleiding.
Aanwezigheid en actieve medewerking in de POPbijeenkomsten
A7 verantwoordelijkheidszin
Zich verantwoordelijk voelen over het verloop van de POPgesprekken en de vormgeving en realisatie van de eigen leerdoelen en acties:
de student heeft de verplichte opdrachten uit het voorbereidingstraject uitgevoerd/gemaakt en daarbij een goede inzet vertoond.
- de student kan aangeven in welke situatie of bij welke opdracht/feedback/test een leervraag ontstaan is.
- de student kan de leerdoelen SMARTI formuleren
- de student kan acties formuleren om aan zijn leerdoel(en) te werken
- de student toont inzet bij het werken aan zijn leerdoelen
- de student levert gevarieerde bewijsstukken van het werken aan de geformuleerde leerdoelen
- de student maakt de verwerkingstaken bij elke POPbijeenkomst
A9 flexibiliteit
Bereid zijn zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden van de studieloopbaanbegeleiding.
Inhoud
Studieloopbaanbegeleiding wordt gezien als onderdeel van de kwaliteitszorg van de opleiding. Het is een begeleidingssysteem waarbij je als student uitgedaagd wordt om je reflectievermogen, leervaardigheden en -strategieën te ontwikkelen en waarbij je geconfronteerd wordt met beroepseisen, studieresultaten en studiegedrag. Aan de hand van een persoonlijk ontwikkelingsplan ga je op ontdekkingstocht naar jezelf en het beroep van de leraar kleuteronderwijs om te bepalen: wil ik dit, kan ik dit en wat moet ik doen om dat te leren wat belangrijk is voor mij en het beroep?
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 100% |