Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Onderwegwijs 4: Samen onderwijzen
Docenten
- Maeseele Marie-Paule
- Teunissen Els
- Van Malderen Bernadette
- Op de beeck Kim
- Simons An
- Keppens Karen
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Zelfstudie
- Werkcollege
- Oefensessie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs.
Eindcompetentie
Functioneel geheel 4: Organisator
4.3 Een kindgericht dagverloop creƫren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kindere vlot, soepel en flexibel verlopen.
Functioneel geheel 7: Lid van een schoolteam
7.1 Zicht hebben op het pedagogisch project, het belang ervan en de vertaling in de praktijk.
7.2 Zicht hebben op de taakverdeling binnen een team en participeren op klasniveau.
7.4 Zicht krijgen op de verschillende vormen van groepsdoorbrekend werken.
7.5 Op de hoogte zijn van de deontologische verplichtingen.
Functioneel geheel 8: Partner van externen
8.1 Informeren over diensten en personen in de directe omgeving waar een school mee kan samenwerken.
Functioneel geheel 9: Lid van de onderwijsgemeenschap;
9.1 Op de hoogte zijn van de beleidsvisie van de Vlaams Overheid en het verband inzien tussen school en samenleving.
Inhoud
In Samen Onderwijzen maak je kennis met de school in ruime zin. Je gaat na hoe de initiatieven van de overheid zich vertalen in het pedagogisch project van een school en conrete initiatieven zoals ICT en Gelijke Onderwijskansen (GOK). Je krijgt zicht op de taakverdeling binnen een schoolteam. Je krijgt inzicht in de complexiteit van het beroep als leraar kleuteronderwijs in al zijn aspecten. Ook de samenwerking met externe personen en diensten krijgt hier de nodige aandacht. Je hebt oog voor de deontologische verplichtingen waarmee je geconfronteerd wordt. In dit opleidingsonderdeel leer je eveneens de vaste momenten van een klasdag verkennen. Verder zal je vaardigheden verwerven i.v.m. communicatie.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 100% |