Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Onderwegwijs 3: Onderwijs vandaag
Docenten
- Maeseele Marie-Paule
- Op de beeck Kim
- Teunissen Els
- Van Malderen Bernadette
- Simons An
- Keppens Karen
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Groepswerk
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
Functioneel geheel 6: leraar als partner van ouders en externen
6.1 (vrijblijvend) gesprek voeren met ouders/verzorgers over het klasgebeuren.Zichzelf voorstellen aan de ouders/verzorgers.
6.2 Luisteren naar wat kleuters vertellen over hun thuissituatie.
6.3 Discreet omgaan met alle info omtrent kleuters en hun ouders/verzorgers.
Functioneel geheel 10: leraar als cultuurparticipant
10.1 Zich informeren op eigen niveau over de actualiteit. Zich informeren over de omgeving van de school.
10.3 Zicht hebben op het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader.
Inhoud
In 'Onderwijs vandaag' verken je de band tussen de samenleving en thuis. Je krijgt inzicht in de regels van de communicatie en vertaalt deze naar hoe communiceren met ouders/verzorgers. In deze context wordt extra aandacht besteed aan de ervaringsgerichte dialoog, één van de praktijkprincipes van het ervaringsgericht onderwijs (Cego). Je oefent in het herkennen van deze ervaringsgerichte dialoog in concrete situaties. Je staat stil bij wat het betekent om discreet om te gaan met informatie over kleuters en hun ouders/verzorgers.
Daarnaast krijg je in 'Onderwijs vandaag' meer zicht op de band tussen school en samenleving. Je verkent het begrip brede school. Je gaat op zoek of scholen een weerspiegeling zijn van de samenleving. Wat vind je in de buurt? Hoe leeft men daar? Verder onderzoek je in welke mate de actualiteit en de diversiteit een plaats krijgen binnen de klas/school. Tenslotte sta je stil bij het eigen referentiekader. Door welke bril kijk je naar de kleuters, school, ouders, samenleving? Je probeert zicht te krijgen op het eigen (beperkte) perspectief.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs
- Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | | 40% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | | 60% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 40% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 60% |