Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde

Gezondheidspsychologie


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Heylen Petrus

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties Humane wetenschappen, deelopleidingsonderdeel Psychologie, eerste jaar Verpleegkunde
Eindcompetenties Verpleegkundige diagnostiek en interventies 1, eerste jaar Verpleegkunde

Eindcompetentie

De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1. Empathie, kritische ingesteldheid en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
Vanuit inzichten rond pijn, angst, stress leeft de student zich in in de belevingswereld van zorgvragers en benadert kritisch zijn eigen handelen.

De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
Vanuit kennis van thema’s uit de gezondheidspsychologie (nl. angst, pijn, stress en zelfbeeld)verantwoordt student zijn verpleegkundige zorg.
Student ontwikkelt een gevoeligheid voor het belang van psychologische inzichten en de verschillende psychologische stromingen binnen de uitbouw van het integrerend verpleegkundig denken en handelen.
Je omschrijft vanuit verschillende(o.a. holistische) visies op gezondheid de eigenheid van de verpleegkundige aanpak en de eigen visie op verpleegkunde
6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
Student observeert en analyseert vanuit de pijn-, angst- en stresspsychologie klinische symptomen, klachten en reacties van patiënten op hun ziek zijn.
8. Doelstellingen bepalen en verpleegkundig zorgplan opstellen, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
Student onderbouwt bij pijn-, angst- en stressproblemen zijn doelstellingen vanuit de gezondheidspsychologie.

De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
14. Handelen in functie van kwaliteitszorg
Student reflecteert over de kwaliteit van het verpleegkundig handelen in functie van het theoretisch onderwijs en klinische praktijkrichtlijnen.

De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
18. Interprofessionele relaties uitbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen
Student omschrijft de zorgdoelstellingen van psychosociale begeleiding in het geheel van de totaalzorg van de patiënt en wisselt van daaruit relevante informatie uit met andere disciplines.

Inhoud

Uitgangspunt van deze cursus is het eco-psychosomatisch en holistisch denken: hoe is dit gegroeid? wat zijn de implicaties naar de uitbouw van de gezondheidszorg ? welke bedenkingen roept het op ? Tevens wordt de holistische visie toegepast op het thema 'psychotherapie bij kankerpatiënten'. Vervolgens verwerft de student aan de hand van een aantal thematieken uit de gezondheidspsychologie (nl. pijn, angst, stress en zelfbeeld) inzicht in de invloed van psycho-sociale factoren bij het ontstaan, de verdere ontwikkeling en de beleving van ziektes en ziektesymptomen. Zo wordt in het tweede hoofdstuk ingegaan op de pijnproblematiek. Na een omschrijving van pijn, wordt stilgestaan bij factoren die pijn beïnvloeden en overlopen we een aantal pijnbehandelingsmethodes vanuit psychologisch perspectief. Angst is het thema van het derde hoofdstuk: welke soorten angsten kan men onderkennen, hoe ontstaan angsten en hoe kunnen we angsten verminderen? Vanuit een theoretisch overzicht over het ontstaan en behandeling van angststoornissen zoeken we een antwoord op deze vragen. Als concrete toepassingsgebieden wordt ingegaan op het hyperventilatiesyndroom en de angst voor operaties. Het laatste deel gaat over stress. Uitgaande van de vraag wat stress is en door welke factoren het beïnvloed wordt, staan we stil bij mogelijke copingstrategieën o.a. ter preventie van burn-out problemen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%