Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde

Inleiding in de psychologie


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Goossens Eva

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties secundair onderwijs

Eindcompetentie

De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes

1. Empathie en kritische ingesteldheid aanwenden in de verpleegkundige context
Vanuit inzichten rond waarneming, geheugen, motivatie en emoties leeft de student zich in in de belevingswereld van zorgvragers en benadert hij kritisch zijn eigen handelen.
De student omschrijft vanuit de verschillende behoeften- en motivatietheorieën de behoeften van patiënten
3. Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen
De student leert zijn eigen mens- en wereldbeeld expliciteren, respectvol om te gaan met verschillende opvattingen en hierover te dialogeren
De student maakt een onderscheid tussen existentiële vragen en levensbeschouwelijke vragen

De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
De student heeft kennis van de werking van waarneming, geheugen, motivatie, emoties en leerprocessen en observeert en analyseert vanuit deze kennis concrete situaties uit het dagelijkse leven en de verpleegkundige praktijk.
De student ontwikkelt een gevoeligheid voor het belang van psychologische inzichten en de verschillende psychologische stromingen binnen de uitbouw van het integrerend verpleegkundig denken en handelen.
De student verwoordt de specificiteit van de wijsgerige reflectie.
De student doorbreekt vanuit de verwondering de vanzelfsprekendheid om stil te staan bij het leven en zo de eigen spirituele noden en die van de patiënt/cliënt te (h)erkennnen.
6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
Student verzameltop een objectieve manier gegevens te verzamelen over patiënten, rekening houdend met inzichten uit de waarnemingspsychologie.
Student observeert en herkent vanuit de geheugen, de behoeften- en de leerpsychologie klinische symptomen en reacties van patiënten.

De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
14. Handelen in functie van kwaliteitszorg
De student benadert vanuit een aantal inzichten uit de algemene psychologie het verpleegkundig handelen en geeft tips voor de verpleegkundige praktijk.
De student leert vragen stellen, (abstracte) begrippen definiëren en gepaste veralgemeningen te maken.
15. Zich professioneel ontwikkelen
De student heeft inzicht in het wetenschappelijk karakter van psychologie

De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
19. Open staan voor diversiteit in de samenleving
21. Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg
De student toont het belang aan van een kritisch, reflexief en vakoverschrijdend denken in een plurale samenleving








Inhoud

1. Psychologie: bepaling en wetenschap
In het eerste deel wordt nagegaan wat psychologie juist onderzoekt en hoe wetenschappelijk het hiervoor probeert te werk te gaan.

2. Waarneming van andere mensen
In dit deel gaat de aandacht naar de subjectiviteit van onze waarneming. Waarneming is immers een actief proces, waarbij er een voortdurende wisselwerking is tussen fysische prikkels, perceptuele organisatie en persoonlijkheidsfactoren. Aan de hand van cognitieve processen kennen we mensen ook kenmerken toe en proberen we hun gedrag te verklaren.

3. Het geheugen
Het geheugen is het thema van het derde deel. Vragen die hierbij aan bod komen zijn: hoe is het geheugen gestructureerd? hoe werkt het? en door welke factoren wordt het beïnvloed?

4. Van behoefte tot gedrag
Door welke behoeften wordt ons gedrag bepaald? Hoe werken ze op ons gedrag in? En wat zijn emoties? Aan de hand van o.a de psychodynamische theorie, Maslows behoeftenpyramide, de attributietheorie en de tweefactorentheorie van Schachter zoeken we een antwoord op deze vragen.

5. Leren
Het laatste deel behandelt de leertheorie. Gedrag evolueert voortdurend onder invloed van allerlei leerprocessen, zoals klassieke en operante conditionering of modelling.


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Gedrag als menselijke ervaring. Inleiding tot de psychologie

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%