Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde
Stages verpleegkunde 1
5 | Neen |
1 | Enkel met het oog op behalen credits |
Docenten
- Vandecandelaere Katrien
- De Vuysere Sylvie
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties middelbaar onderwijs
Eindcompetenties Verpleegkundige diagnostiek en interventies 1 en 2
Eindcompetenties Verpleegkundige vaardigheden
Indien de student niet slaagt voor de vaardigheidstoets (1e semester) dient de student een volledige stagepas te kunnen voorleggen alvorens op stage te gaan.
Eindcompetentie
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
De student
- respecteert waarden en normen van de cliënt
- is empatisch
- toont verantwoordelijkheidszin
- is kritisch ingesteld
- houdt rekening met feedback
- neemt initiatief
- blijft adequaat functioneren in stressvolle situaties
- communiceert gepast
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
De student
- benadert de cliënt vanuit een holistische mensvisie
- handelt vanuit theoretische kennis
- verzamelt relevante gegevens
- bepaalt verpleegproblemen
- voert verpleegkundige zorgen verantwoord uit (basisprincipes)
- past procedures en protocollen toe
- voert verpleegkundige zorgen vlot en handig uit
- evalueert de kwaliteit van de verleende zorg
- rapporteert relevant en beknopt, zowel mondeling als schriftelijk
en dit in gepaste terminologie
- geeft gepaste informatie door aan de cliënt en zijn omgeving
De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
De student
- werkt constructief samen binnen het team
- begeleidt medestudenten
- neemt actief deel aan overlegmomenten
De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
De student
- staat open voor diversiteit
- draagt een positief beeld uit van het verpleegkundig beroep
Inhoud
Voor de studenten wordt een stageroute uitgezet, die hen moet in staat stellen om de theoretische inzichten te integreren. Daartoe worden aangepaste stage-opdrachten gegeven. Verpleegtechnische vaardigheden worden geoefend.
De student doet stage op een geriatrische afdeling (of een Rust en Verzorgingstehuis), een afdeling geneeskunde of heelkunde in een algemeen ziekenhuis.
De student doet 3 weken stage (= 114 uur).
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Permanente evaluatie:
Tussentijdse – en eindevaluatie
Stageverslag
Het functioneren op stage wordt permanent geëvalueerd. Je neemt na de stageperiode kennis van de (beschrijvende) evaluatie en kan er eventueel eigen bemerkingen aan toevoegen. Op het einde van het academiejaar wordt de beoordeling voor dit opleidingsonderdeel uitgedrukt in een cijfer. Dit gebeurt in overleg door de groep stagebegeleiders, rekening houdend met de evolutie.
Zoals de examenpunten worden ook de stagepunten aan de examencommissie voorgelegd. Enkel deze commissie kan een definitieve beslissing nemen.
Eindbeoordeling:
80% stage-praktijk
20% stage-verslag
De student moet op beide onderdelen (stage-praktijk/stageverslaggeving) minimum 10/20 hebben om geslaagd te zijn.
2e examenkans geldt enkel voor stage-verslaggeving!
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | Permanente evaluatie:
Tussentijdse - en eindevaluatie
Stageverslag | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | Enkel stageverslaggeving | 20% |