Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde

Inleiding en theorie in de verpleegkunde en het wetenschappelijk onderzoek


Studiepunten7Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Hoing Christine
  • Wilbers Els

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties van het secundair onderwijs

Eindcompetentie

De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
3. Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen
- De student stelt zijn eigen verpleegkundig handelen in vraag en legt daarbij het verband tussen het eigen handelen en het aangereikt theoretisch kader (vpk)

De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
7. Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden
8. Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem
9. Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
10. De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen
11. Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren
- De student kan het belang van een duidelijke mensvisie binnen de verpleegkunde aangeven en kent de relatie tussen een reductionistische en een holistische mensvisie(vpk)
- De student legt uit wat het beroepsgeheim voor verpleegkundigen betekent en illustreert dit met concrete voorbeelden(vpk)
-De student kan de behoeften van de cliënt benoemen vanuit verschillende perspectieven (somatisch, psychosociaal, existentieel) en deze gegevens analyseren en herleiden naar hanteerbare verpleegproblemen (vpk)
-De student stelt haalbare doelstellingen en een gericht zorgplan op en kan de kwaliteit van de verleende zorg evalueren op basis van de doelstellingen en de 8 basisprincipes(vpk)
- De student kan de verschillende visies op verpleegkunde verwoorden en aspecten van deze visies herkennen in concrete situaties
- De student kan de belangrijkheid van verpleegmodellen aantonen en de specifieke kenmerken van de verschillende modellen analyseren, naar waarde schatten en in een casus aangeven welk verpleegmodel in de situatie het meest bruikbaar is. De student kan het nut van de verpleegkundige diagnostiek en de taxonomie voor de verpleegkundige praktijk aangeven.

De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
15. Zich professioneel ontwikkelen
-De student schrijft een beknopt werk over een bepaald onderwerp volgens de opgelegde regels. De student maakt een synthese van verschillende wetenschappelijke bronnen.
-De student kent verschillende zoekstrategieën en kan doelgericht betekenisvolle verpleegkundige en medische informatie opzoeken (woz)
-De student kan op een correcte manier verwijzen naar de gebruikte bronnen en dit nauwkeurig en volgens de aangeleerde methode (woz)
-De student maakt een bibliografie op volgens de opgelegde regels (woz)
-De student kan eenvoudige verpleegkundige wetenschappelijke literatuur lezen en de essentie eruit halen. Dit zowel voor Nederlandstalige als anderstalige teksten(woz)
-De student kan een synthese maken van verschillende bronnen (woz)
-De student kan verwerkte informatie bondig toelichten voor een beperkte groep (woz)
- De student analyseert verpleegkundige wetenschappelijke literatuur ifv wetenschappelijke waarde en bruikbaarheid voor het zelfgekozen onderwerp.
-De student onderscheidt verschillende aspecten aan een bepaalde problematiek en begrenst op die manier zijn onderwerp
-De student kan een relevant onderwerp voorstellen voor verpleegkundig wetenschappelijk onderzoek.
-De student omschrijft in eigen woorden het ontstaan en het belang van verpleegkundige theorieën. (vpk)

De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
17. Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team
18. Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen
-De student beschrijft hoe de gegevensstroom verloopt binnen het verpleegteam en binnen het multidisciplinair team (vpk)

De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
20. Positief bijdragen tot de profilering van het beroep
-De student kan verpleegkunde definiëren vanuit de wet op verpleegkunde en situeert zijn eigen handelen binnen dit wettelijk kader en het competentieprofiel van de associatie KULeuven (vpk)
-De student kan uitleggen wat het aandeel is van de vpk theorievorming in het professionaliseringsproces van verpleegkunde (vpk)
21. Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg
-De student kan de maatschappelijke evoluties en de medische ontwikkelingen aangeven die van invloed zijn op de gezondheidszorg en hierbij de gevolgen voor de verpleegkunde aangeven (vpk)

Inhoud

Deel 1: Inleiding en theorie van de verpleegkunde

1. Wat is verpleegkunde?
2. Oriëntatie op de gezondheidszorg
3. Visie op mens, omgeving, ziekte en gezondheid en verpleegkunde.
4. Verpleegkundige theorieën en modellen
5. Integrerende verpleegkunde
6. Het verpleegproces: systematisch verpleegkundig handelen.
8. Verpleegkundige diagnostiek

Inzichten uit de verplegingswetenschap worden behandeld om zicht te geven op de professionalisering van het beroep.
De studenten leren een aantal verpleegmodellen kennen en toepassen via casuïstiek met de bedoeling hun eigen visie op verpleegkunde verder te ontwikkelen. Daarnaast komt verpleegkundige diagnostiek aan bod als onderdeel van het verpleegproces.

Deel 2: Inleiding in het wetenschappelijk onderzoek
Dit opleidingsonderdeel biedt inzicht in de werking van de mediatheek en geeft aan hoe men gericht en efficiënt de nodige informatie kan opzoeken - ook via internet - om verpleegkundige problemen te analyseren en te begrijpen, welke zoekstrategie men hierbij kan gebruiken en hoe men een zinvolle selectie kan maken uit de verzamelde gegevens.

Vervolgens ligt het accent op het ontwikkelen van een efficiënte zoekstrategie en een meer gerichte voorbereiding op het eindwerk aan de hand van opdrachten. Studenten moeten theoretische inzichten leren toepassen in praktijksituaties. Het is de bedoeling dat studenten wetenschappelijke literatuur leren opzoeken en raadplegen.
Verder wordt een inleiding gegeven in de methodologie van het wetenschappelijk onderzoek.


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Lezen en beoordelen van onderzoekspublicaties - een handleiding voor studenten hbo en wo-gezondheidszorg, geneeskunde en gezondheidswetenschappen
  • Verpleegkunde concepten en methoden
  • Verpleegkundig woordenboek Engels-Nederlands Nederlands-Engels
  • Zakboek verpleegkundige diagnosen

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50%