Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Economie
Docenten
- Vanfleteren Catharina
- Thielemans Wouter
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Oefensessie
- Groepswerk
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs en een goede wiskunde basis (4 hoofdbewerkingen, percentberekening, regel van 3, vergelijking met 1 onbekende, breuken)
Eindcompetentie
1. BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER
Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools
eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in
beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
Dit wil zeggen dat de student de voor een opdracht vereiste, eventueel
meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie) (1.1).
2. BEROEPSROL: COMMUNICATOR
Als communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte
kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan
de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke,
(qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke
doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
Dit wil zeggen dat de student mondeling en schriftelijk over zijn
activiteiten kan rapporteren (2.1).
3. BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATOR
De jonge professional kan eenvoudige leidinggevende taken uitvoeren: een werkplanning opmaken, een vergadering leiden en doelgericht handelen bij anderen bevorderen.(3.3)
Hij kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder stress staat.(3.B)
(3.B/3.3) Hij kan in eenvoudige oefeningen de theorie wiskundig toepassen, en/of de economische actualiteit toelichten en verklaren.
5. BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER
De jonge professional kan het eigen functioneren kritisch evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties.(5.3)
Hij kan ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext onderkennen en hierbij een beredeneerd standpunt innemen.(5.13)
(5.3/5.13) Hij kan de actualiteit opvolgen, begrijpen, een eigen mening vormen en zo nodig afstand nemen.
Inhoud
Micro-economie:
Consumentengedrag
Producentengedrag
Prijsvorming
Toepassingen (oefeningen)
Macro-economie:
Macro-economische grootheden
Geld, monetair beleid, betaalmiddelen, inflatie
Betaalmiddelen (binnenlands en internationaal)
Internationale handel- en betalingsverkeer
Overheid
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Macro-economie
Handboeken
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Micro-economie
Handboeken
Evaluatie
Micro-economie |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | | 100% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 100% | Macro-economie |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | | 100% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 100% |