Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Uitdieping Handel 3
Docenten
- Rijmenams Marleen
- Cornelis Ilse
- Gilis Annelies
- Steurs Cynthia
- Selleslag Christian
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Werkcollege
- Hoorcollege
- Hoorcollege
Begincompetentie
Nederlandse handelscorrespondentie
Eindcompetentie Nederlandse correspondentie Handel 4.
Engelse handelscorrespondentie
Eindtermen secundair onderwijs
Schriftelijke taalbeheersing Engels
Franse handelscorrespondentie
Eindcompetenties Secundair Onderwijs.
Eindcompetenties Handelscorrespondentie Frans 2 HaBu (Handel 3)
Recht
Eindcompetenties 2de programmajaar.
Technieken buitenlandse handel
Eindtermen van opleidingsonderdelen Handel uit programmajaren 1 en 2.
Eindcompetentie
Nederlandse handelscorrespondentie
De leraar als inhoudelijk expert
V 3.1 Basiskennis beheersen en recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit het vakgebied volgen en bevragen
V 3. 2 De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden
V 3. 3 Het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod
De leraar als organisator
V 4.3 Op correcte wijze administratieve taken uitvoeren
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
V 1.1 De beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen
V 1.2 Doelstellingen kiezen en formuleren
V 1.3 De leerinhouden/leerervaringen selecteren
V 1.4 De leerinhouden/leerervaringen structureren en vertalen in opdrachten
V 1.5 Een aangepaste methodische aanpak en groeperingsvormen bepalen
V 1.6 Individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen
V 1.7 Realiseren van een krachtige leeromgeving
V 1.8 Observatie/evaluatie voorbereiden
V 1.9 Observeren/proces en product evalueren
V 1.11 Opzetten van leer- en ontwikkelingsprocessen vanuit een vakoverschrijdende
Invalshoek
V 1.13 Adequaat omgaan met de specificiteit van de leerlingenpopulatie in BSO
Concreet:
De studenten bereiden een vergadering voor, organiseren deze en handelen die af. Dit vereist inzicht in het verloop van een “goede” vergadering en notie van de correspondentie eigen aan vergaderen.
De studenten analyseren verkoopbrieven en beoordelen deze.
De studenten beheersen de sollicitatieprocedure (advertentieanalyse, CV en brief, sollicitatiegesprek).
Engelse handelscorrespondentie
De studenten verwerven de idiomen eigen aan Engelse correspondentie.
De studenten kennen de verschillende briefsoorten met hun bouwplan en woordenschat.
De studenten zijn in staat de correspondentie van het bedrijf in het Engels te voeren.
FG 3: de leraar als inhoudelijk expert
V.3.1: de student beheerst de basiskennis
FG 10: de leraar als cultuurparticipant
V.10.1: de student benadert en identificeert actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen kritisch.
Attitudes
De studenten werken aan de volgende attitudes:
A2: relationele gerichtheid
A6: zin voor samenwerking
A10: gerichtheid op adequaat en correct taalgebruik en communicatie.
Franse handelscorrespondentie
De student
Als inhoudelijk expert 3.1 en 3.2: beheerst de Franse basisgrammatica en gebruikt de algemene
woordenschat . De student beheerst de specifieke ( studierichtinggebonden ) woordenschat
en gebruikt deze adequaat.
De student past zijn kennis toe in de 4 taalvaardigheden, vooral schriftelijk.
Specifiek: De student herkent de componenten van een brief, gebruikt correct specifieke zakelijke zinswendingen, vertaalt en stelt zelf een zakelijke brief op.
Recht
De leraar als inhoudelijk expert :
V 3.1. : de student beheerst de basiskennis en volgt recente evoluties i.v.m. inhouden en
vaardigheden uit het vakgebied
V 3.2. : de student wendt de verworven domeinspecifieke deskundigheid aan
V 3.3. : de student situeert en integreert het eigen vormingsaanbod in het geheel van
het onderwijsaanbod
De leraar als cultuurparticipant
V 10.1 : de student onderscheidt actuele thema’s en ontwikkelingen rond het sociaal-
economische domein en benadert deze kritsch.
De leraar kan relevante informatie rond deze thema’s identificeren
De studente geeft blijk van volgende attitudes : A1 (beslissingsvermogen), A3 (kritische ingesteldheid), A4 (leergierigheid), A10 (taalgebruik en communicatie)
De student:
- kent de fiscale wetgeving, die hij volgens het vigerend leerplan als bachelor mag onderwijzen in het
secundair onderwijs.
- kan een behoorlijke kennis aantonen van de faillissementswetgeving.
- is in staat om wijzigingen in de wetgeving te situeren en zelfstandig te leren
Technieken buitenlandse handel
FG 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- V 1.3 De student selecteert leerinhouden
- V 1.4 De student structureert leerinhouden en vertalen deze in leeractiviteiten
- V 1.7 De student realiseert een krachtige leeromgeving
De student geeft een taakomschrijving weer van belangrijkste bemiddelende instellingen ter bevordering van de Internationale handel en onderzoekt de wisselwerking tussen deze instellingen.
FG 3: De leraar als inhoudelijk expert
- V 3.1 De student beheerst de basiskennis en volgt recente evoluties in verband met domeinspecifieke kennis en vaardigheden op
- V 3.2 De student wendt de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aan.
- V 3.3 De student situeert het eigen vormingsaanbod en integreert in het geheel van het onderwijsaanbod.
De student licht aan de hand van een vergelijkende studie het gebruik van de Incoterms in verschillende marktsituaties toe.
De student omschrijft de risico's inherent verbonden aan internationale handel.
De student verduidelijkt het documentair incasso en het documentair krediet als betalingstechniek in internationale handel kunnen verduidelijken.
FG 4: De leraar als organisator
- V 4.3 De student voert op een correcte wijze administratieve taken uit
De student stelt een import- of exportdossier samen met de nodige handelsdocumenten waarbij de betaling gebeurt met een documentair krediet.
FG5: De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker
- V 5.1 De student wendt en brengt vernieuwende elementen aan
- V 5.3 De student bevraagt het eigen functioneren en stuurt bij
De student raadpleegt verschillende media en bericht over de nieuwste technieken in nationale en internationale handel.
FG 8:De leraar als partner van externen
- V 8.1 De student legt contacten, communiceert en werkt samen met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.
De student schrijft overheids- en internationale instellingen, beroeps- en bedrijfsorganisaties, banken en bedrijven aan om de theorie van de buitenlandse handel te toetsen aan de praktijk
Inhoud
Nederlandse handelscorrespondentie
Vergadertechnieken , taken van deelnemers, vergaderregels, vergadertypes
Sollicitatieprocedure : advertentieanalyse, CV, brief, sollicitatiegesprek
Verkoopbrieven
Engelse handelscorrespondentie
Lay-out en taalgebruik van de Engelse brief
Prijsaanvraag
Offerte(s)
Klachtenbrief
Antwoord op klachtenbrief
Transport
Franse handelscorrespondentie
Les différentes phases de l’achat à la vente:
-l’accusé de réception des marchandises
-l’annulation ou la modification de la commande
-la réponse à l’annulation ou la modification de la commande
Recht
Fiscaal recht:
1 Inleiding : de belastingen van de overheid
1. De belasting van de overheid
2. Vier belastingstelsels
2 De directe belastingen
A. De personenbelasting
B. De vennootschapsbelasting
3 De indirecte belasting
Faillissementswetgeving:
1. Mogelijke oorzaken
2. Doel
3. Voorwaarden
4. Gevolgen
5. Organen van het beheer
6. Vereffening
7. Sluiting
8. Voorkomen van het faillissement (Het gerechtelijk akkoord)
Technieken buitenlandse handel
1. Belang van de internationale handel (voor de wereld en voor Belgie), internationale
handelspolitiek, handelspromotie
2. Incoterms
3. Documenten in de internationale handel
4. Douaneformaliteiten + btw-reglementering
5. Betalingsmiddelen en –technieken, financiering van de internationale handel
6. Risico’s verbonden aan de internationale handel, transportverzekering, tussenkomende
instellingen en organisaties
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | Nederlandse handelscorrespondentie:20%; Engelse handelscorrepondentie:10%; Franse handelscorrespondentie: 20%Technieken Buitenlandse handel:10% | 60% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | Engelse Handelscorrespondentie: 10%; Recht: 20% | 30% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | Technieken Buitenlandse handel | 10% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | Nederlandse handelscorrespondentie: 20%; Engelse handelscorrespondentie: 10% | 30% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | Engelse handelscorrespondentie: 10%; Franse handelscorrespondentie: 20%; Recht: 20% | 50% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | Technieken Buitenlandse handel | 20% |