Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Uitdieping Geschiedenis 3
Docenten
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Zelfstudie
- Werkcollege
Begincompetentie
- De studenten beschikken in principe over de eindcompetenties van het tweede programmajaar Bachelor secundair onderwijs met keuzevak geschiedenis
De studenten beschikken minimaal over:
- de eindcompetenties geschiedenis 1-2-3-4 uitdieping geschiedenis 1-2
Eindcompetentie
De studenten gaan verder op de weg van uitdieping 2, dwz. dat zij de eerder verworven kennis, vaardigheden en attitudes waar nodig aanvullen en verdiepen/verbreden + nog meer toepassen in gesimuleerde omgeving en waar mogelijk in de klaspraktijk.
1 de leraar als inhoudelijk expert
- verbreden en verdiepen het historisch referentiekader
2 de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen
- doelstellingen kiezen en formuleren
- leerinhouden selecteren
- leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten
- een aangepaste methodische aanpak en groeperingsvorm bepalen
- individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen
- een krachtige leeromgeving realiseren
5 de leraar als innovator en onderzoeker
- vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
- het eigen functioneren en bevragen en bijsturen
6 de leraar als cultuurparticipant
- actuele thema's en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen
Inhoud
De studenten verdiepen en/of verbreden hun historische en/of didactische kennen en kunnen op diverse terreinen. Concrete studie-objecten worden in overleg bepaald. Behoren o.a. tot de mogelijkheden:
- actieve werkvormen (rollenspel en simulatie,spelvormen,excursie,...)
- mondelinge geschiedenis
- erfgoed
- diversiteit
- ...
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | De beoogde competenties worden permanent geƫvalueerd tijdens de werkcolleges vakdiactiek. Herhaalde (ongewettigde) afwezigheid tijdens werkcolleges zal, gezien het permanente karakter van de evaluatie, het bereiken van de eindcompetenties hinderen. | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | De delen waarop onvoldoende werd gehaald worden vervangen door gelijkaardige individuele opdrachten. Deze opdrachten worden voorgesteld op een mondeling examen zonder voorbereiding.
De beoogde competenties worden permanent geƫvalueerd tijdens de werkcolleges vakdiactiek. Herhaalde (ongewettigde) afwezigheid tijdens werkcolleges zal, gezien het permanente karakter van de evaluatie, het bereiken van de eindcompetenties hinderen. | 100% |