Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Uitdieping Aardrijkskunde 3
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
eindcompetenties 2de programmajaar bachelor secundair onderwijs.
aardrijkskunde 1, 2, 3 en 4 en uitdieping aardrijkskunde 1 en 2.
Eindcompetentie
De student:
-ontwikkelt zijn vaardigheden zoals onderzoeken, ondernemen, organiseren, communiceren, leiding nemen en geven op het terrein.
-neemt verantwoordelijkheid op en betoont een niet aflatende inzet en werkijver.
De student betoont hierbij volgende attitudes:
1.Beslissingsvermogen
2.Relationele gerichtheid
3.kritische ingesteldheid
4.leergierigheid
5.organisatievermogen
6.zin voor samenwerking
7.verantwoordelijkheidszin
8.creatieve gerichtheid
9.flexibiliteit
10. hij is gericht zijn op adequaat en correct taalgebruik en communicatie
Werkvorm:
-begeleid zelfstandig werk in werkcollege (tijdens de voorziene contacturen) en buiten de voorziene lestijden
Inhoud
Verdieping van het inhoudelijk en didactisch luik van de modules uit aardrijkskunde 5
Werkvorm:
-begeleid zelfstandig werk in werkcollege (tijdens de voorziene contacturen) en buiten de voorziene lestijden (zgn. zelfstudie)
-actief participeren in de leiding en organisatie van de excursies.
Inhoudelijke aspecten:
-De student geeft leiding op de excursies en werkt hiertoe in de voorbereidende lessen gepaste werkvormen uit.
-De student raadpleegt literatuur rond "Geografie doet denken" en past deze werkvormen toe op diverse thema's uit de leerplannen S.O.
-De student kan een spel ontwikkelen rond een thema uit het leerplan S.O.
-De student zoekt informatie op rond thema’s die verband houden met de thema's. Het betreft hier informatie uit volgende domeinen : sociaal-politiek, sociaal-economisch, levensbeschouwelijk domein, cultureel-esthetisch, cultureel-wetenschappelijk. Hij raadpleegt relevante en geselecteerde literatuur en documentatie.
Hij wendt deze informatie doelmatig aan tijdens d eoefeningen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | Bij elke module hoort een werkstuk.
Evaluatie van de ingediende werkstukken. | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | De delen waarop onvoldoende werd gehaald worden vervangen door gelijkaardige individuele opdrachten. Deze opdrachten worden voorgesteld op een mondeling examen zonder voorbereiding. | 100% |