Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Wiskunde 5
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties Wiskunde 1, 2, 3 ,4
Eindcompetentie
FG 3: de leraar als inhoudelijke expert
V.3.1: de student beheerst de basiskennis en volgt recente evoluties in verband met
domeinspecifieke kennis en vaardigheden op
V.3.2: de student kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden
Functioneel geheel 5: De leraar als innovator- de leraar als onderzoeker
(digitale gereedschapskist, software,..)
A1 : beslissingsvermogen
A2 : relationele gerichtheid
A3 : kritische ingesteldheid
A4 : leergierigheid
A5 : organisatievermogen
A6 : zin voor samenwerking
A8 : creatieve gerichtheid
A10 : gerichtheid op adequaat en correct taalgebruik en communicatie
Inhoud
- De student ontwerpt een "digitale gereedschapskist voor vlakke meetkunde"
Het doel van deze gereedschapskist wordt beschreven in het leerplan voor de tweede
graad ASO.
- Aan de hand van het boek "Remediëren wiskunde, de basisschool voorbij"
• worden oorzaken, symptomen en herkenningssignalen van rekenmoeilijkheden en
wiskundestoornissen kritisch geduid.
• zoekt de student naar de meest geschikte onderwijsstrategie (auditief, visueel,
explorerend, ...).
• ontwikkelt de student memofiches, leerkaarten en schema's die rekenhulp kunnen bieden
aan lln waarvoor extra ondersteuning nodig is.
- De student leert gepast evaluatiemateriaal aanmaken.
- De student bespreekt een wiskundig onderwerp beschreven in de boekjes van de Zebra-reeks.
- De studenten maken een taak ivm het boek "de telduivel".
- De studenten maken een creatieve opdracht ivm wiskunde in de stad.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Remediëren wiskunde, de basisschool voorbij
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 100% |