Begincompetentie
Eindcompetenties van TO 4
Eindcompetentie
(Zie basiscompetenties leraar secundair onderwijs groep 1)
Verbreding en verdieping van de eindcompetenties TO 4.
1 DE LERAAR ALS BEGELEIDER VAN LEER- EN ONTWIKKELINGSPROCESSEN
1.8 Observatie/evaluatie voorbereiden met specifieke aandacht voor het evalueren van werkstukken
1.9 Observeren/proces en product evalueren met specifieke aandacht voor het evalueren van werkstukken
1.10 Omgaan met de heterogeniteit van de B-stroom
2 DE LERAAR ALS OPVOEDER
2.6 Het fysiek welzijn van de leerlingen bevorderen door aandacht te hebben voor een correcte werkhouding en het doen naleven van veiligheidsinstructies
3 DE LERAAR ALS INHOUDELIJK EXPERT
3.1 Vakinhouden die onderwezen worden beheersen en recente evoluties in verband met domeinspecifieke kennis en vaardigheden opvolgen
3.2 De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden
3.3 Het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod
5 DE LERAAR ALS INNOVATOR-ONDERZOEKER
5.1 Vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
De leraar volgt de evolutie van technologie en techniek om zijn horizon te verruimen en meer draagkracht te ontwikkelen.
8 DE LERAAR ALS PARTNER VAN EXTERNEN
8.1 Contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden
Inhoud
1. De leerinhouden, zoals ze in het leerplan SO opgenomen zijn, staan centraal. We behandelen volgende leerinhouden van het tweede jaar A-stroom:
MODULE MATERIAAL- ENERGIE- EN INFORMATIESTROOM THUIS
Wonen, een basisbehoefte; evolutie van het wonen; een woning huren, bouwen of kopen? Factoren die de keuze van een woning beïnvloeden, zoals de wettelijke voorschriften: ruimtelijk uitvoeringsplan en gewestplan; bodemattest; de mogelijkheden en beperkingen van het bouwterrein; het budget en het woningtype.
Het bouwplan: legende, situatie- en inplantingsplan, funderingsplan, rioleringsplan.
Plattegrond, geveltekeningen en doorsneden. Een eenvoudig plan ontwerpen en tekenen.
Een bestaande ruimte opmeten, schetsen en tekenen. Een maquette van een ruimte bouwen en inrichten.
Enkele bouwmaterialen en hun eigenschappen. De functie en opbouw van diverse bouwelementen. De leden van een bouwteam en hun taak. Enkele technieken in de bouw kennen en kunnen uitvoeren. Enkele gereedschappen kennen en gebruiken.
Het opwekken van elektriciteit: van centrale tot stopcontact; omzettingen van elektriciteit; rendement.
De elektriciteitsvoorziening in een woning; aardgas, stookolie en alternatieve energie zoals zonnecollectoren, zonneboiler…
De watervoorziening in een woning; soorten water: hemelwater, grondwater, leidingwater. Waterverbruik: toevoer en afvoer; mogelijke besparingen. De afvoer van hemelwater en afvalwater; waterzuivering. Noodsituaties in en rond de woning: hoe reageren? Besparen op water, elektriciteit… Een automatische regeling afstellen: technische systemen in en rond de woning.
2. MODULE EENVOUDIG COMPUTERGEBRUIK IN 1B: didactische aanpak, leerinhouden, software…
3. MODULE ICT IN DE EERSTE GRAAD: kennismaking met het raamplan ICT; instaptoets: verkenning van de beginsituatie van de leerlingen; beschikbare handboeken en software; diverse scenario’s; beknopt overzicht van de leerinhouden.
4. VAKDIDACTIEK: Elk project wordt ingeleid met een verwijzing naar het leerplan en een bespreking van de leerplandoelstellingen. Verder wordt veel aandacht besteed aan de leerinhouden, het beschikbare en geschikte didactisch materieel, de mogelijkheden van ICT-ondersteuning, nuttige adressen van leermiddelenbedrijven e.a.. Verdere begeleiding bij de evaluatie van werkstukken, toetsen en attitudes met software Toeval. Opstellen van een jaarplan. Verkennen van het aanbod handboeken.
5. ACHTERGRONDINFORMATIE: er wordt op geregelde tijdstippen actuele, relevante achtergrondinformatie aangeboden.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Eenvoudig computergebruik 1B Windows 98/Me (incl. cd-rom)
- Schakel 2 - leerwerkschrift
- Technix 2 Activiteitenboek + leerlingenCD
- Technix 2 Infoboek
- Technologie 1ste graad infofiches naslagwerk
- Technologie eerste graad - infofiches Bouw-Hout
- Technologie Thuis
- Technologische bouwstenen 2
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | | 30% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | | 30% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | | 40% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 60% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 40% |