Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Mechanica 5
Docenten
- Van Elst Herwig
- Rosiers Herman
- Herbots Herman
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Mechanica 1,2,3,4 ; uitdieping mechanica 1, 2
Eindcompetentie
theorie
Eindcompetenties:
Algemene denk en redeneervaardigheden
Beschikken over het vermogen tot communiceren van informatie,
Een ingesteldheid om juiste oplossingen te zoeken, rekening houdend met verschillende factoren, oa mogelijkheden en milieuproblemen.
Beroepsgerichte
oplossingsgericht kunnen werken in de zin van zelfstandig definiëren en analyseren van problemen zowel het theoretisch gedeelte als in de beroepspraktijk, en het kunnen ontwikkelen van oplossingen.
Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Beroepsspecifieke
Fysische eigenschappen, (thermisch dichtheid, mechanische, elektrische ) kennen en verklaren.
Technologische eigenschappen kennen en verklaren,
Scheikundige eigenschappen kennen en verklaren.
Belangrijkste eigenschappen kennen van de meest gebruikte Non-ferrometalen..
Principe en werking kennen bij het overbrengen van cirkelvormige bewegingen.
praktijk
Inzicht verwerven in werkingsprincipes en technische processen.
Technische vaardigheden ontwikkelen en leren beheersen.
Probleemoplossend leren handelen.
Veiligheidsattitudes ontwikkelen.
Leerinhouden van de mechanica beheersen en voldoende achtergrondinfo verwerven.
Leerinhouden welke in vorige items uitvoerig zijn beschreven kunnen uitvoeren.
Praktijkoefeningen , lesgeven.
Snijgereedschappen slijpen.(boor - rechtse en linkse mes en zijbeitel - meskopfrees )
tekenen
Installeren van het programma en onderhoud.
Gebruiken van de meeste courante tekenfuncties.
Gebruiken van de verschillende menus in het programma.
Toepassen van tekennormen.
Meetkundige constructies kunnen tekenen.
Tekenen van verschillende projecties.
Maken van aanzichten in zijn verschillende aspecten.
Bepalen van doorsnedes bij verschillende onderdelen.
Inhoud
theorie
materiaaleigenschappen: fysische, technologische, scheikundige,(overlopen van smeltpunt, stolpunt, thermische uitzetting, warmtegeleiding, dichtheid, taaiheid, drukvastheid, hardheid, materiaalmoeheid, gietbaarheid,non-ferrometalen,bespreken van belangrijken non-ferro en hun legeringen, overbrengen van cirkelvormige bewegingen:
riem, ketting, wrijving, tandwiel;overbrengingsverhouding en toerentallen berekenen, voor- en nadelen van de verschillende mogelijke overbrengingen
praktijk
De hierondergenoemde handelingen moeten op het einde van de opleiding ,op een veilige en deskundige wijze, worden uitgevoerd .
De studenten worden tussentijds geëvalueerd door de praktijkleraar, en na het einde van de opleiding door de praktijkleraars en een externe specialist.
1 Draaien.
demontage en montage van een tandwielkast
vlakken en op lengte draaien tot op +/- 0.05
uitwendig cilindreren tot op h7
inwendig cilindreren tot op H7
conisch draaien door verstellen van de losse kop (Mc 3 draaien)
vervallen draaien
uitwendige driekante schroefdraad
inwendige driekante schroefdraad
slag uitwerken tot op 0.02
bank uitlijnen tot op 0.01
gleuf steken
stuk afsteken met automatische voeding
veranderen van de wisselwielen
2 frezen
opspannen van een vingerfrees
opspannen van een groeffrees
opspannen van een mantelfrees
opspannen van een mantelkopfrees
opspannen van het werkstuk in de machinespanschroef
opspannen van het stuk met spanplaten
tandwiel frezen met behulp van het verdeeltoestel door middel van direct verdelen
tandwiel frezen met behulp van het verdeeltoestel door middel van indirect verdelen
berekenen en instellen van het toerental van de frees
berekenen en instellen van de voedingssnelheid van de frees
3 gereedschappen slijpen
spiraalboor slijpen
mesbeitel slijpen
afruwbeitel slijpen
vingerfrees slijpen
meskopfrees slijpen
4 Lassen en plaatbewerking
afstellen van de lastransformator
snoeren lassen op een vlakke plaat
rupsen tussen snoeren lassen
liggende hoeklas
-bovenvermelde oefeningen worden uitgevoerd met de halfautomaat en met de transfo-
autogeen lassen
-brander keuze
-instellen en regelen werkdruk
plaatmateriaal lassen zonder toevoeg
hoeklas
hardsolderen
5.De studenten maken een didactisch stuk o.a. ; kettingoverbrenging, tandwieloverbrenging, wrijvingswielen, wrijving, kruk-drijfstangmechanisme
Technisch Tekenen
Tekenfuncties in Robodraw(lijn, cirkel, rectangle, hoeken)
Extra tekenfuncties in Robodraw(Veelhoeken, VVKSO-macro's, maten, tekst, Arceringen)
Tekenen van meetkundige constucties.
Tekenen van Projecties
Aanzichten Amerikaans en Europees
Doorsnedes tekenen
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- CAD Mechanica 2de graad TSO
- Handleiding AutoCad
- Handleiding Robodraw 3.O
- Materialenleer
- Mechanica
- Pneumatica
- Tabellenboek voor metaaltechniek
- Technologie van het lassen
- Technologie verbindingstechnieken - Niet verspanende techieken
- Technologie verbindingstechnieken - Verspanende techieken
- Toegepaste wetenschappelijke vorming; materialenleer
- Verspaning
- Werkboek CAD Mechanica ROBODRAW 3.0, 2de graad TSO
- Werkboek CAD Mechanica, Autocad, 2de graad TSO
Evaluatie
Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de verschillende deelvakken.
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één of meerdere delen):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
* 8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
* 9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | Mechanica Theorie | 20% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | Mechanica Theorie 20%, Mechanica Praktijk 40% en Mechanica Tekenen 20%(permanente evaluatie) | 80% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | Mechanica Theorie | 40% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | Mechanica Praktijk 40% en Mechanica Tekenen 20% | 60% |