Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Handel 5
Docenten
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Oefensessie
- Zelfstudie
Begincompetentie
Bedrijfseconomie
Eindcompetenties bedrijfseconomie uit Handel 4
Economie
eindcompetenties uit uitdieping handel 1
Eindcompetentie
Bedrijfseconomie
De leraar als inhoudelijk expert :
V 3.1. : de student beheerst de basiskennis en volgt recente evoluties i.v.m. inhouden en
vaardigheden uit het vakgebied
V 3.2. : de student wendt de verworven domeinspecifieke deskundigheid aan
V 3.3. : de student situeert en integreert het eigen vormingsaanbod in het geheel van
het onderwijsaanbod
De leraar als innovator :
V 5.3. : de student bevraagt het eigen functioneren en stuurt bij.
De studente geeft blijk van volgende attitudes : A1 (beslissingsvermogen), A3 (kritische ingesteldheid), A4 (leergierigheid), A10 (taalgebruik en communicatie)
De student :
- heeft inzicht in de verschillende boekhoudmethodes in dubbel boekhouden;
- registreert, vergelijkt en verklaart de handels- en eindejaarsverrichtingen bij verschillende
praktijkmethodes;
- Past de centralisatie- (en doorschrijf-) methode in het computerboekhouden.
- werkt met het didactisch boekhoudpakket BOB.
- raadpleegt de boekhouding als belangrijke beleidsinformatiebron.
Economie
De leraar als inhoudelijk expert :
V 3.1. : de student beheerst de basiskennis en volgt recente evoluties i.v.m. inhouden en
vaardigheden uit het vakgebied
V 3.2. : de student wendt de verworven domeinspecifieke deskundigheid aan
V 3.3. : de student situeert en integreert het eigen vormingsaanbod in het geheel van
het onderwijsaanbod
De leraar als cultuurparticipant
V 10.1 : de student onderscheidt actuele thema’s en ontwikkelingen rond het sociaal-
economische domein en benadert deze kritsch.
De leraar kan relevante informatie rond deze thema’s identificeren
De studente geeft blijk van volgende attitudes : A1 (beslissingsvermogen), A3 (kritische ingesteldheid), A4 (leergierigheid), A10 (taalgebruik en communicatie)
De student:
- moet de impact van de internationale economie kunnen aantonen.
- plaatst de leerstof binnen de internationale economische realiteit (door voorbeelden te geven,
door vergelijkingen te maken, ... )
- geeft blijk van een verruimde kijk op het economisch leven
Inhoud
Bedrijfseconomie
1. De manuele boekhouding. De boekhoudmethodes in dubbel boekhouden.
Het registreren van de begintoestand en van de verrichtingen volgens :
a) de dagelijkse methode of de dagboek-grootboek methode
b) de centralisatiemethode : met centraal boek
zonder centraal boek
c) de doorschrijfmethode
2. Het computerboekhouden.
De centralisatie- (en doorschrijf-)methode toepassen in de boekhouding op
computer en belangrijke beleidsinformatie raadplegen.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van het didactisch boekhoudpakket BOB.
Realistische (handels)documenten vormen de basis van de boekhouding.
Economie
1. Het internationale betalingsverkeer
1.1. De wisselmarkt
1.2. De betalingsbalans
2. Het internationaal handelsverkeer
2.1. Betekenis en beschrijving van het Belgisch handelsverkeer
2.2. De werking van het systeem van vrij internationaal handelsverkeer
2.3. Handelspolitiek
2.4. De evolutie van het internationaal handelsverkeer na de Tweede Wereldoorlog
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- BOB 1 - Algemene boekhouding (+ cd-rom)
- Economie Vandaag
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | | 30% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | Bedrijfseconomie 30 % + Economie 40 % | 70% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | | 30% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | Bedrijfseconomie 30 % + Economie 40 % | 70% |