Begincompetentie
De studenten beschikken in principe over de eindcompetenties van het tweede programmajaar Bachelor secundair onderwijs met keuzevak geschiedenis.
De studenten beschikken minimaal over de eindcompetenties geschiedenis 1-2-3-4
Eindcompetentie
Baco's:
1 de leraar als inhoudelijk expert
2 de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
5 de leraar als innovator en onderzoeker
6 de leraar als cultuurparticipant
Concreet:
1/ cultuurportfolio:
a. Je maakt kennis met en/of verruimt je kennis van diverse cultuurtakken door actieve deelname.
b. Je reflecteert over je ervaringen en ontwikkelt een eigen smaak.
2/ chronologie:
a. Je kent de krachtlijnen van de Belgische (politieke) geschiedenis
b. Je kan zelfstandig je kennis verruimen.
3/ kunstgeschiedenis:
a. Je kent de krachtlijnen van de (hoofdzakelijk) Westerse kunstgeschiedenis van de prehistorie tot de Franse Revolutie.
b. Je kan op een creatieve, interactieve manier met leerlingen werken rond kunst- en cultuur.
c. Je kan een boeiende gidsing voorbereiden voor leerlingen en/of medestudenten en deze op locatie realiseren.
4/ vakdidactiek:
a. Je kan voor gegeven lessen een gepaste evaluatie uitwerken.
b. Je kan samenwerken met medestudenten en leert uit hun inbreng.
c. Je kan reflecteren over de opgestelde evaluaties en je werk aanpassen aan de conclusies.
d. Je kan voor een zelf te studeren cursus een evaluatie op niveau uitwerken.
Inhoud
1/ cultuurportfolio
2/ chronologie
In een hoorcollege worden de krachtlijnen van de Belgische geschiedenis uitgezet, met nadruk op de continue en discontinue processen. Via zelfstudie verwerf je verder de nodige kennis.
3/ kunstgeschiedenis
In een aantal hoorcollege gaan we in op de algemene kunstgeschiedenis. We werken rond een thema en behandelen het kunstwerk als historische bron. Op excursie gids je de medestudenten. De voorbereiding gebeurt tijdens werkcolleges en via individueel en/of groepswerk.
4/ vakdidactiek: evalueren
We overlopen in een hoorcollege de theorie van het evalueren in het geschiedenisonderwijs. Vervolgens ontwerpen we in groepjes een toets, maken elkaars opdracht, verbeteren ze en reflecteren hierover. (+ opdracht)
Evaluatie
Concreet:
1/ portfolio
2/ schriftelijk examen
3/ taak
4/ diverse opdrachten (taak, presentatie, gidsen voorbereiden en uitvoeren)
Herhaalde (ongewettigde) afwezigheid tijdens werkcolleges zal, gezien het permanente karakter van de evaluatie, het bereiken van de eindcompetenties hinderen.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | | 25% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Portfolio | | 10% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | De beoogde competenties worden permanent geƫvalueerd tijdens de werkcolleges vakdiactiek. Herhaalde (ongewettigde) afwezigheid tijdens werkcolleges zal, gezien het permanente karakter van de evaluatie, het bereiken van de eindcompetenties hinderen. | 65% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 25% | Eerste examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Portfolio | | 10% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | De beoogde competenties worden permanent geƫvalueerd tijdens de werkcolleges vakdiactiek. Herhaalde (ongewettigde) afwezigheid tijdens werkcolleges zal, gezien het permanente karakter van de evaluatie, het bereiken van de eindcompetenties hinderen. | 65% |