Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Fysica 5


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Verreycken Wim

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Oefensessie
  • Practicum
  • Zelfstudie
  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties opleidingsonderdelen Fysica 3 en Fysica 4.

Eindcompetentie

Eindcompetenties opgesteld naar de basiscompetenties voor de leerkracht secundair onderwijs groep 1:

De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.8 De student bereidt een observatie en evaluatie voor. Aan de hand van de leerplannen en een schoolagenda, de leerstof fysica en WW kan de student een evenwichtig jaarplan opstellen en via duidelijk geformuleerde evaluatiedoelstellingen toetsen opstellen voor WW en Fysica.

De leraar als opvoeder
2.3 De student bereidt door attitudevorming leerlingen voor op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie.
2.4 De student hanteert actuele maatschappelijke ontwikkelingen in een pedagogische context.

De leraar als inhoudelijk expert:
3.1. De student beheerst de basiskennis, volgt en bevraagt de recente evoluties i.v.m. inhouden en vaardigheden uit het vakgebied.
De student kan de verschillende types van harmonische trillingen herkennen, beschrijven en berekenen via de begrippen amplitude, pulsatie, frequentie, de harmonische trilling grafisch voorstellen aan de hand van experimenten, eenvoudige trillende systemen experimenteel onderzoeken, de begrippen zwevingen en resonantie wiskundig afleiden en toepassen.
De student kan de begrippen lopende golf, staande golf, transversale golf, longitudinale golf beheersen, verklaren en toepassen, het Doppler – effect wiskundig benaderen en toepassen,
de begrippen reflectie, buiging, breking, diffractie, interferentie, verstrooiing en polarisatie beschrijven en toepassen met golftheorie, het quantummechanisch karakter van licht aanbrengen.

3.2. De student wendt de verworven domeinspecifieke deskundigheid aan
3.3. De student situeert en integreert het eigen vormingsaanbod in het geheel van het onderwijsaanbod. De student kan de opvattingen omtrent de moderne fysica (Relativiteit en quantumfysica)beschrijven en situeren in het geheel van de fysica als wetenschap.
De moderne fysici kunnen gesitueerd worden in wetenschappelijke context.

De leraar als innovator :
5.1. De student wendt vernieuwende elementen aan en hij kan ook vernieuwende elementen aanbrengen. De student is bedreven in het opstellen van lessen en lessenreeksen fysica, met vakoverschrijdende invalshoek, op basis van contexten en met aandacht voor actieve werkvormen.

5.3. De student bevraagt het eigen functioneren en stuurt bij.

De leraar als cultuurparticipant
10.1 De student onderscheidt rond het cultureel - wetenschappelijke domein actuele thema’s en ontwikkelingen en benadert deze kritisch. De leraar identificeert relevante informatie rond deze thema’s.

De student werkte aan volgende attitudes : A1 (beslissingsvermogen), A3 (kritische ingesteldheid), A4 (leergierigheid), A8 (creatieve gerichtheid)A10 (taalgebruik en communicatie).

Inhoud

Trillingen
1. Periodieke verschijnselen
2. De harmonische trilling
3. De gedempte harmonische trilling
4. De gedwongen harmonische trilling
5. Samenstellen van trillingen

Golven
1. Lopende golven
2. Staande golven
3. Het Doppler – effect
4. Het golfkarakter van licht

Jaarplanning en toetsen
1. Jaarplanning
2. Toetsen
3. Opdracht

Moderne Fysica
1. Relativiteit
2. Quantumfysica

Leerinhouden en demonstratie- proeven fysica
1. Wetenschappelijk Werk
2. Fysica 1e en 2e graad ASO
3. Didactische vaardigheden bij het opstellen van demonstratieproeven fysica

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Lieven Scheire in zijn element: fysica!

Evaluatie

Het respecteren van de deadlines voor werkstukken geldt als voorwaarde voor opname van de punten in het eindcijfer.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting60%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40%