Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Frans 5
Docenten
- Steurs Cynthia
- Top Caroline
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Frans 1, 2, 3 en 4.
Eindcompetentie
1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
1.1 De student consulteert de leerplannen voor Frans vreemde taal 1ste en 2de graad.
1.3 De student selecteert leerinhouden rekening houdend met het niveau van de leerlingen, doelen, timing en relevantie.
1.5 De student kiest gepaste werkvormen en leermiddelen bij de uitwerking van lessen.
3. De leraar als inhoudelijk expert:
3.1 De student beheerst de vakinhouden en werkt zelfstandig zijn/haar taalbeheersing bij.
4. De leraar als organisator:
4.2 De student plant microteaching, oefeningen, taken en lectuur in.
Specifiek: De student past de spraakkunst en woordenschat correct toe in geschreven en gesproken taal. De student verklaart grammaticale regels met de juiste terminologie. De student herkent en verbetert fouten. De student kan een vlot gesprek voeren un het Frans.
Inhoud
- Communicatieve vaardigheden: dictée, spreekopdrachten, schrijfopdrachten, lectuur, ...
- Taalkunde (Grammaire): herhaling basisgrammatica 1ste en 2de graad S.O.
- Didactiek: evaluatie + werken met authentieke documenten
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Grammaire 2000 (incl. cd-rom)
Toledo (Digitale leeromgeving)
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | | 20% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | | 40% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | | 40% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 60% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 40% |