Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Biologie 5
Docenten
Onderwijsvorm
- Werkcollege
- Hoorcollege
- Groepswerk
- Zelfstudie
Begincompetentie
Om dit opleidingsonderdeel aan te vatten, is het aangewezen dat de student de kennis, vaardigheden en attitudes van biologie 1 biologie 2, biologie 3 en 4 actief kan inzetten.
Eindcompetentie
LERAAR ALS INHOUDELIJK EXPERT (3.3)
Planten en dieren kunnen plaatsen binnen een systematisch model
Bouw en levenswijze van ongewervelde dieren en lagere planten kunnen weergeven
Nieuwe leerstof kunnen situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod
LERAAR ALS BEGELEIDER VAN LEER- EN ONTWIKKELINGSPROCESSEN
1.4 Leerstof kunnen structureren, kunnen samenvatten en presenteren (aan mekaar).
1.7 Voorbereiden van een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving
1.9 Een goede evaluatietoets kunnen samenstellen
Inhoud
-Een aantal leerinhouden over de ongewervelde dieren en de sporenplanten wordt in blokken opgesplitst. Bij het begin van het semester worden deze blokken verdeeld over de studenten. Iedereen presenteert zijn/haar item op het niveau van de medestudenten en geeft een synthesetekst aan elke student.
Er gebeurt een mondeling examen over de gebrachte items en wel zo dat een student enkel ondervraagd wordt over de onderwerpen die hij zelf niet heeft gepresenteerd.
Er wordt ook een module over toetsen ingelast (gebracht door de docent)
-Excursie naar Kalmthoutse heide (bodemdieren en biotoop heide)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Moderne Dierkunde
- Planten & andere niet-dierlijke organismen
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | | 50% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 100% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | | 50% |