Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Aardrijkskunde 5


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Broeck Christiane

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum
  • Groepswerk
  • Werkcollege
  • Studiereis/excursie

Begincompetentie

Eindcompetenties aardrijkskunde 3 en aardrijkskunde 4

Eindcompetentie

De student is als toekomstig leraar een begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.
Voor de competenties verwijzen we naar de startcompetenties van de leraar:
1.3 (leerinhouden selecteren), 1.4 (leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten), 1.5 (aangepaste methodische aanpak), 1.6 (leermiddelen kiezen en aanpassen), 1.7 (krachtige leeromgeving),

De student is als kandidaat leraar een opvoeder. Hij verwerft daartoe volgende competenties, genomen uit de lijst van de basiscompetenteis voor de leraar:
vaardigheid 2.1 (positief leefklimaat) , 2.2 (emancipatie bevorderen), 2.3 (attitudevorming voor individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie), 2.4 (actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context), 2.5( omgang met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met gedragsmoeilijkheden)


Als kandidaat leraar wordt de student een inhoudelijk expert in volgende deeldomeinen van de geografie:

-de stadsgeografie (Brussel)
-waterproblematiek in de wereld,
-algemene geografie van de industrie,
-algemene geografie van de landbouw
-algemene geografie van het toerisme
-de achtergronden uit de fysische en sociaal-economische geografie van het excursiegebied


Hij kan deze basiskennis aanwenden in volgende situaties:
-hij kan excursies opstellen voor lln. SO, gebaseerd op eigen excursie-ervaringen
-hij kan waarnemingsactiviteiten en goede werkvormen ontwikkelen om de waarnemingsactiviteiten eenvoudig, ehelder en toegankelijk te maken,
-hij stelt verschillende evaluatievormen en werkbladen op,
-hij ontwerpt een jaarplan voor een klas in de 2de graad SO,
-hij ontwikkelt via een speelse aanpak alternatieve werkvormen voor onderwerpen uit het leerplan van de 2de graad

De student vertoont volgende attitudes:
kritische ingesteldheid, is bereid om zichzelf en zijn omgeving in vraag te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren alvorens een stelling in te nemen. Hij is leergierig en zoekt actief naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.







Inhoud

A. Module didactiek:

1. opstellen van een excursie voor lln. SO
een excursiedag uitwerken voor leerlingen 1ste graad SO. Eén excursiepunt ook didactisch uitwerken. Zich inspireren op eigen excursie-ervaringen uit de opleiding LSO.

2. evaluatie
een summatieve toets, een evaluatieblad voor zelfstandig werk/ groepswerk, zelfevaluatieformulier, een evaluatie voor een excursie.

3. opstellen van een jaarplan
jaarplan 3 of 4 SO opstellen

4. alternatieve werkvormen ("Geografie doet denken", simulatiespel).
een stuk uit de leerstof uitwerken met een toepassing uit GDD

B. Inhoudelijke module: inhouden geselecteerd uit het leerplan 2de graad SO:

1. waterproblematiek
2. industrie
3. landbouw
4. toerisme


C. Module "excursies":

1. geografie van het excursiegebied
2. stadsgeogrfaie van Brussel

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Algemene Wereldatlas - editie 2008 (incl. cd-rom)
  • Geogenie 1 - leerboek
  • Geogenie 1 - leerwerkboek
  • Geogenie 1 - werkboek (nieuw leerplan)
  • Geogenie aso-wetenschappen 5 & 6 - leerboek (+ cd-rom) - (3de graad - 2uur)

Evaluatie

Opmerking.
Een aantal van de beoogde competenties wordt permanent geëvalueerd
De student vervult zijn deel in de groepsopdrachten.
Indien de deadline van een opdracht niet gerespecteerd wordt, dan kunnen de punten niet worden opgenomen in het geheel.
De student vertoont positieve attitudes.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachtenwaarvan 1) excursies: 40 % (verslag excursiedag:10%; ontwerp excursiedag SO: 10%; uitwerking excursiepunt met uitwerking kijkwijzer: 20%) 2) evaluatie, jaarplan, werkblad: 25% (toetsen: 10% ; evaluatie groepswerk/zelfstandig werk/zelfevaluatie: 5% ; evaluatie excursie:5%; jaarplan: 5%) 3) verwerking excursie Brussel: 10% 4) Geografie doet denken: 25% 100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)OpdrachtenExamen en opdrachten voor de modules waarop onvoldoende werd gehaald.100%