Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Projectwerk


Studiepunten9Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Gilis Annelies
  • Grimon Anne
  • Van Den Berk Brenda
  • Timmerman Joke

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties 2 BALSO (PJ2 = trajectschijf 2 = semesters 3 & 4)

Eindcompetentie

1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
Studenten kunnen, naargelang van het geval, de leerinhouden opdelen in deelleerstappen, gedifferentieerde opdrachten, thema's en projecten, al dan niet vakoverschrijdend. Ze kunnen, in samenwerking met het schoolteam, projecten opzetten, uitbouwen en realiseren waarin leerinhouden uit verschillende vakken geïntegreerd zijn (interdisciplinair werken). Ze kunnen motiverende leeromgevingen tot stand brengen, die aangepast zijn aan de belangstelling en het verwerkingsniveau van de leerlingen en hen in de gelegenheid stellen om leerinhouden actief te ontdekken en te verwerken.

2. De leraar als partner van externen
Studenten kunnen, met hulp van leerkrachten, contacten leggen, communiceren en samenwerken met onderwijsbetrokken initiatieven gericht op kinderen en jongeren.

3. De leraar als opvoeder
Studenten kunnen hun eigen gedrag kritisch bevragen en de waarde van eigen inbreng correct inschatten.

4. De leraar als inhoudelijk expert
De studenten kunnen zelfstandig informatie vergaren en verwerken en een subthema van het gekozen project inhoudelijk uitdiepen.

5. Taalcompetenties (Dertien doelen in een dozijn: domein 2)
Studenten kunnen mondeling en schriftelijk rapporteren.

6. Attitudes
A5 organisatievermogen
A6 zin voor samenwerking
A7 verantwoordelijkheidszin
A8 creatieve gerichtheid

Inhoud

Projectonderwijs is een onderwijsactiviteit waarbij gedurende één academiejaar groepen van 4 à 6 derdejaarsstudenten, een vaste projectbegeleider, één of meer vakbegeleiders en een praktijkbegeleider een taak omtrent een praktijkprobleem uit het secundair of hoger onderwijs formuleren, structureren en uitvoeren in samenspraak met de school, die het projectvoorstel indient, om zodoende wetenschappelijke kennis en professionele competenties te verwerven. De studenten realiseren hierbij 1 of meerdere vakoverschrijdende eindtermen en ontwikkelingsdoelen. Ze maken op een actieve manier kennis met projectonderwijs.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkans - eerste en tweede examenperiode :
1. werkstuk: 3SP (34%)
- 1ste versie (0.5 SP) via pass/fail (fail = 0/20)
- 2de versie (0.5 SP) via pass/fail (fail = 0/20)
- definitieve versie (2 SP)
2. voorbereiding & presentatie: 2 SP (22%)
- projectplan (0.5 SP)
- draaiboek (0.5 SP)
- agogische activiteit (0.5 SP)
- presentatie (0.5 SP)
3. realisatie: 2SP (22%)
4. groepswerking: 2SP (22%)

Verwerking van de deelscores ter bepaling van de totaalscore:
- gewogen gemiddelde op basis van de studiepunten;
- indien 8/20 of minder op één van de vier delen, dan is de totaalscore maximaal 9/20.

Tweede examenkans - derde examenperiode
- werkstuk: 34%;
- de overige deelscores worden overgedragen.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100%