Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Stage 3


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkEnkel met het oog op behalen credits

Docenten

  • Grimon Anne
  • Jacobs Viviane
  • Timmerman Joke

Onderwijsvorm

  • Stage/praktijkoefening

Begincompetentie

De eindcompetenties van het opleidingsonderdeel 'Stage 2' in 2 BALSO.

Eindcompetentie

Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via studie van de puber, raadpleging leerplan, observatie en bevraging mentor
1.2 De leerkracht kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen
1.3 De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantie
1.4 De leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten, bordschema’s, en en zelf een leerlijn uitzetten
1.5 De leerkracht kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creëren
1.6 De leerkracht kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvorm
1.7 De leerkracht kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.
1.8 De leerkracht kan observatie en proces- en productevaluatie voorbereiden, in de vorm van een toets, taak, examen en alternatieve assessmentvorm, individueel en indien nodig in team.
1.9 De leerkracht kan proces en product evalueren tijdens en op het einde van een les met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.
1.10 De leerkracht kan in overleg met collega's deelnemen aan zorgverbredingsinitiatieven en die laten aansluiten bij de totaalbenadering van de school.
1.11 De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau van de leerlingen.
1.12 De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de leergroep.
1.13 De leerkracht kan leer- en ontwikkelingsprcessen opzetten en realiseren vanuit een vakoverschrijdende invalshoek (specifiek voor PAV)

Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder
2.1 In overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school
2.2 De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen
2.4 De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context
2.5 De leerkracht kan adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met leerlingen met gedragsmoeilijkheden
2.7 De leerkracht kan strategieën inzetten om te communiceren met anderstalige leerlingen
--> De student heeft bijzondere aandacht voor het diverse leerlingenpubliek in BSO-klassen

Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert
3.1 Basiskennis beheersen en recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de leergebieden/vakgebieden volgen.
3.2 De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheid aanwenden.
3.3 Het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod

Functioneel geheel 4: De leraar als organisator
4.1 Een gestructureerd werkklimaat bevorderen
4.2 Een soepel lesverloop creëren
4.3 Op correcte wijze administratieve taken uitvoeren
4.4 Een stimulerende, veilige en werkbare klasruimte creëren

Functioneel geheel 5: De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker
5.1 Vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
5.3 Het eigen functioneren kunnen bevragen en bijsturen.

Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam
7.1 Overleggen en samenwerken binnen het schoolteam
7.2 Binnen het team over een taakverdeling overleggen en die naleven
7.3 De eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in teamverband bespreekbaar maken

Functioneel geheel 8: De leraar als partner van externen
8.1 Contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden


Aan alle attitudes wordt gewerkt:
A1 Beslissingsvermogen
A2 Relationele gerichtheid
A3 Kritische ingesteldheid
A4 Leergierigheid
A5 Organisatievermogen
A6 Zin voor samenwerking
A7 Verantwoordelijkheidszin
A8 Flexibiliteit

Inhoud

1) Het uitvoeren van enkele specifieke opdrachten binnen de 'alternatieve stage':
- opdrachten op de hogeschool (onthaaldagen en ontmoetingsdagen voor eerstejaars, regentendag, excursies...) in teamverband voorbereiden en uitvoeren
- alternatieve opdrachten uitvoeren in een secundaire school of onderwijsgerelateerde organisatie (logistieke stage)

2)
Voor studenten Algemene Vakken:
het doen van een PAV-stage waarin allerlei inzichten en vaardigheden in de praktijk worden toegepast:
- een stageaanvraag doen in en afspraken maken met een stageschool;
- het observeren van lessen van stagementoren;
- een les voorbereiden;
- een lesvoorbereiding uitschrijven;
- een les geven;
- reflecteren op de eigen lessen en activiteiten in de stageschool/organisatie, individueel en in groep;
- overleggen met betrokken partijen (de stagementor, begeleidende docent)
- communicatieve en agogische vaardigheden

Voor studenten Handel-Burotica en Technische Vakken:
het doen van een lesstage in de eigen onderwijsvakken (vaardigheden idem aan studenten Algemene Vakken).

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans praktisch niet mogelijk.

Stage 3 is uitgesloten van een examencontract.


Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100%