Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Onderwijsorganisatie en -beleid


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • De Coninck Kristof

Onderwijsvorm

  • Werkcollege

Begincompetentie

De kennis over het onderwijsbeleid en onderwijsorganisatie vanuit 1 LSO (cursus Opvoedkunde).
De vaardigheden om een studietekst te schrijven vanuit PPV 1 en PPV 2.

Eindcompetentie

Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 De beginsituatie van leerlingen en de leerlingengroep achterhalen
1.2 Doelstellingen kiezen en formuleren
1.3 De leerinhouden selecteren
1.4 De leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten
1.5 Een aangepaste methodische aanpak en groeperingsvormen bepalen
1.6 Individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen
1.7 Realiseren van een krachtige leeromgeving.
1.8 Observatie/evaluatie voorbereiden
--> Al deze competenties zijn van toepassing op de volgende doelstelling: De student werkt in groep een zelfstudiepakket en een presentatie uit over een thema uit de onderwijsorganisatie en het onderwijsbeleid die inhoudelijk en didactisch zijn aangepast aan de beginsituatie van zijn medestudenten.

Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder
2.7 Adequaat omgaan met meerderjarige leerlingen
EN
Functioneel geheel 4: De leraar als organisator
4.1 Een gestructureerd werkklimaat bevorderen
--> De student geeft les aan medestudenten op een interactieve en didactisch correcte
wijze over een thema uit de onderwijsorganisatie en het onderwijsbeleid.

Functioneel geheel 5: De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker
5.2 Kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek relevant voor de eigen praktijk




Inhoud

A) Een uitdiepende studie in een domein naar keuze:
1. Het onderwijsbeleid op macroniveau (Vlaams Gemeenschap): de fasen in het tot stand komen van een onderwijsdecreet
2. Het onderwijsbeleid op mesoniveau: de onderwijsnetten en het schoolbeleid per onderwijsnet
3. Kwaliteitszorg van het onderwijs: onderwijsinspectie en de onderwijsbegeleiding per net
4. Vernieuwingen in het secundair en hoger onderwijs: nieuwe studierichtingen in het secundair onderwijs, proeftuinen, de modularisering van het BSO, de bamastructuur en accreditering in het hoger onderwijs
5. Volwassenenonderwijs
6. Het buitengewoon onderwijs
7. Deeltijds secundair onderwijs
8. Het jaarplan, het schoolwerkplan, het opvoedingsproject en het schoolproject in de verschillende netten van het secundair onderwijs.
9. Het geïntegreerd onderwijs, het inclusief onderwijs in het secundair onderwijs.
10. De werking van vakwerkgroepen binnen een secundaire school
11. De begeleidende en delibererende klassenraad, het verloop ervan en de taken van de verschillende deelnemers
12. Participatie in het secundair onderwijs: leerlingenparticipatie, ouderparticipatie (oudercomité, participatieraad, oudervereniging)
13. Solliciteren: de sollicitatiebrief en het sollicitatiegesprek
14. Concrete problemen bij beginnende leerkrachten: het dossier, beroepsverzekering,...
15. Het statuut van het onderwijzend personeel van het vrij gesubsidieerd onderwijs
16. Het CLB en de samenwerking met de school
17. Het gelijke kansenbeleid in de secundaire scholen
18. Stagebegeleiding in het secundair onderwijs en de geïntegreerde proef
19. De taken van de klasleraar, groene leraar, leerlingenbegeleider
20. Lesgeven in een methodeschool
21. Vergelijking van de Belgische onderwijsstructuur met andere Europese en niet-Europese structuren.

B) Afstudeermodule:
- De werking van de vakbond
- Gaan werken of verder studeren?
- Andere tewerkstellingsmogelijkheden dan het onderwijs op basis van het behaalde diploma.
- Ervaringen van jonge leerkrachten

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie


Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten70%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examenMondeling examen (75%) aan de hand van de O&O-map waarin het eigen zelfstudiepakket werd bijgewerkt (25%). 75%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)OpdrachtenMondeling examen (75%) aan de hand van de O&O-map waarin het eigen zelfstudiepakket werd bijgewerkt (25%). 25%