Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Psycho-pedagogische vaardigheden 3


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Den Berk Brenda
  • De Coninck Kristof

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties Opvoedkunde 2 en PPV 2.

Eindcompetentie

FG 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- Vaardigheid 1: beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen
- Vaardigheid 2: doelstellingen kiezen en formuleren
- Vaardigheid 3: leerinhouden selecteren
- Vaardigheid 4: leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten
- Vaardigheid 5: een aangepaste methodische aanpak en groeperingsvormen bepalen
- Vaardigheid 6: in teamverband leermiddelen kiezen en aanpassen
- Vaardigheid 7: realiseren van een krachtige leeromgeving
- Vaardigheid 11: opzetten van leer- en ontwikkelingsprocessen vanuit een vakoverschrijdende invalshoek
--> De studenten kunnen een leertraject uitwerken voor de eerst graad S.O. waarbij er een duidelijke integratie is van de vakgebonden doelen en vakoverschrijdende doelen i.v.m. 'leren leren'.
--> De studenten kunnen een project ontwerpen waarbij ze o.a. de vakoverschrijdende eindtermen/ontwikkelingsdoelen als uitgangspunt nemen.

FG 2: De leraar als opvoeder
- Vaardigheid 2: emancipatie van leerlingen bevorderen

FG 3: De leraar als inhoudelijk expert
- Vaardigheid 2: de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden
- Vaardigheid 3: het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod

FG 4: De leraar als organisator
- Vaardigheid 2: een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, passend in een tijdsplanning vanuit het oogpunt van de leraar en de lerende

FG 5: De leraar als innovator, onderzoeker
- Vaardigheid 1: vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen

FG 7: Leraar als lid van een schoolteam
- Vaardigheid 1: overleggen en samenwerken binnen een schoolteam
- Vaardigheid 2: binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze naleven

FG 8: Leraar als partner van externen
- Vaardigheid 1: contacten leggen met externe instanties (optioneel)

Inhoud

Leerinhouden
- studiedag ‘kindermishandeling’
- vakoverschrijdende eindtermen voor eerste en tweede graad S.O.
- vakoverschrijdende eindtermen ‘leren leren’ en achtergrondliteratuur
i.v.m. leren leren, begeleid zelfstandig leren, zelfsturing.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De beoogde competenties worden voor 100% geëvalueerd tijdens de lesmomenten of d.m.v. taken. Het te laat indienen van taken wordt verrekend in het eindtotaal. De takenkaarten die ter beschikking worden gesteld tijdens de les en via toledo, omschrijven de precieze regeling.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%