Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Psycho-pedagogische vaardigheden 3
Docenten
- Van Den Berk Brenda
- De Coninck Kristof
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Groepswerk
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindcompetenties Opvoedkunde 2 en PPV 2.
Eindcompetentie
FG 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- Vaardigheid 1: beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen
- Vaardigheid 2: doelstellingen kiezen en formuleren
- Vaardigheid 3: leerinhouden selecteren
- Vaardigheid 4: leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten
- Vaardigheid 5: een aangepaste methodische aanpak en groeperingsvormen bepalen
- Vaardigheid 6: in teamverband leermiddelen kiezen en aanpassen
- Vaardigheid 7: realiseren van een krachtige leeromgeving
- Vaardigheid 11: opzetten van leer- en ontwikkelingsprocessen vanuit een vakoverschrijdende invalshoek
--> De studenten kunnen een leertraject uitwerken voor de eerst graad S.O. waarbij er een duidelijke integratie is van de vakgebonden doelen en vakoverschrijdende doelen i.v.m. 'leren leren'.
--> De studenten kunnen een project ontwerpen waarbij ze o.a. de vakoverschrijdende eindtermen/ontwikkelingsdoelen als uitgangspunt nemen.
FG 2: De leraar als opvoeder
- Vaardigheid 2: emancipatie van leerlingen bevorderen
FG 3: De leraar als inhoudelijk expert
- Vaardigheid 2: de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden
- Vaardigheid 3: het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod
FG 4: De leraar als organisator
- Vaardigheid 2: een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, passend in een tijdsplanning vanuit het oogpunt van de leraar en de lerende
FG 5: De leraar als innovator, onderzoeker
- Vaardigheid 1: vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
FG 7: Leraar als lid van een schoolteam
- Vaardigheid 1: overleggen en samenwerken binnen een schoolteam
- Vaardigheid 2: binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze naleven
FG 8: Leraar als partner van externen
- Vaardigheid 1: contacten leggen met externe instanties (optioneel)
Inhoud
Leerinhouden
- studiedag ‘kindermishandeling’
- vakoverschrijdende eindtermen voor eerste en tweede graad S.O.
- vakoverschrijdende eindtermen ‘leren leren’ en achtergrondliteratuur
i.v.m. leren leren, begeleid zelfstandig leren, zelfsturing.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
De beoogde competenties worden voor 100% geëvalueerd tijdens de lesmomenten of d.m.v. taken. Het te laat indienen van taken wordt verrekend in het eindtotaal. De takenkaarten die ter beschikking worden gesteld tijdens de les en via toledo, omschrijven de precieze regeling.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 100% |