Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Scriptie


Studiepunten6Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Muylder Elisabeth
  • Helsen Nathalie
  • Peeters Ann
  • Kluppels Kirsten
  • De Vos Leen
  • Verbruggen Veerle
  • Claes Karen
  • Verbruggen Werner
  • Verhoeven Anne

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie
  • Groepswerk

Begincompetentie

Eindcompetenties 'Omgaan met en verwerken van informatie' van programmajaar 1

Eindcompetentie

Basiscompetenties Leraar lager Onderwijs

- Verworven kennis van 'Omgaan met en verwerken van informatie' uit programmajaar 1 verder uitdiepen.
- Vaardiger worden in een eigen gekozen facet / competentie van het leerkracht zijn.
- D.m.v. reflectie het eigen leerproces in kaart kunnen brengen en van daaruit acties ondernemen om te groeien in het leerkracht-zijn.
- Gericht informatie verzamelen en selecteren i.f.v. de eigen klas- en onderwijspraktijk.
- Kritische gerichtheid.
- Stipt zijn in het nakomen van afspraken met de promotors en derden uit het veld, de bibliotheek,….
- Het eindwerk zorgzaam afwerken wat betreft taalgebruik, lay-out en bronvermelding.
- Verantwoordelijkheid opnemen voor het eigen leerproces.
- Leergierig zijn.
- Bij eigen ontwikkeling gebruik maken van informatie van leerkrachten, mentoren en docenten (promotors).
- Bereidheid tonen om te leren uit eigen ervaring en die van anderen en om ervaringen en expertise uit te wisselen.

Inhoud

De scriptie in de opleiding tot leraar lager onderwijs is een dossier dat de student aanlegt over een beperkt aantal zelfgekozen basiscompetenties waarin hij/zij zich verder wil verdiepen. De student tracht zijn/haar leerproces (vallen en opstaan) aan te tonen door zinvolle activiteiten te plannen, uit te voeren en deze zelfkritisch te beoordelen.

De student wordt hierbij begeleid door twee promotors (docenten, co-lectoren). 4 begeleidingsmomenten doorheen het academiejaar zijn een vereiste.
Daarnaast geven de studenten ook in groepjes van 3 à 4 feedback aan elkaar omtrent de inhoud en de evolutie van hun proces. Deze peerfeedbackmomenten vinden twee keer plaats in de loop van het academiejaar.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100%