Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Creatie(f)
Docenten
- Van Leemput Agnes
- Frederickx Julia
- Smolderen Vera
- Van Den Eynde Tine
- Mertens Koenraad
Onderwijsvorm
- Werkcollege
- Practicum
- Groepswerk
- Zelfstudie
Begincompetentie
- 'kunstwerken' open tegemoet treden
- leerplan muzische opvoeding,algemeen deel, VVKBaO, 1999
Eindcompetentie
- de studenten kunnen de lln van de basisschool op een interactieve manier
'gidsen'
- ze kunnen op een creatieve manier vormgeven aan hetgeen hen (reeds lang)
intrigeert en dit ahv zelf gekozen domeinen
- ze zien in dat beschouwen het creatief experiment verrijkt en dat
procesgericht werken dé manier is om tot een creatief product te komen; ze
zijn tevens in staat om dit te transfereren naar kinderen toe
- ze kunnen kdn begeleiden in hun proces naar het (eventuele) eindresultaat
of product
- ze kunnen in een persoonlijk werkstukje uitdrukken wat deze 2 weken teweeg
gebracht hebben
- ze kunnen in een korte mondelinge toelichting hun verhaal duiden/motiveren
- ze tonen respect voor de uitingen en de scheppingsactiviteit van de
medestudenten, en voor de aangeboden 'inputs'
- ze zien de relatie tussen hun eigen kunstzinnige activiteit en de buiten-
gewone creaties van kunstenaars
Inhoud
- studenten maken kennis met de wereld van de kunst
- ze leren verschillende musea en theaterhuizen voor kinderen kennen en
leren wat educatieve diensten te bieden hebben
° rondleiding in een museum door gidsen van de educatieve dienst (op eigen
niveau en op dat van de kinderen)
° bijwonen van een theatervoorstelling
- van een aangeboden creatief centrum, waarbinnen verbeelding en zelfwerk-
zaamheid mogelijk worden, groeien de studenten naar een creatie waarvan
ze inhoud en vorm zelf bepalen. Een creatie = een productvoorstelling die
het groeps-of individueel proces visualiseert
- ze presenteren hun creatie
- ze wonen de presentaties van hun medestudenten bij
- ze maken een persoonlijk werkstuk = het'ei': een weerspiegeling van
ervaringen en belevingen van deze 14-daagse
- ze krijgen de tijd om hun verhaal te doen = mondelinge duiding: verant-
woording themakeuze, doorlopen proces, afgelegde weg...
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Actieve deelname is vereist!
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | opdrachten: creatie: 50% + persoonlijk werkstuk: 25% | 75% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | Mondelinge toelichting opdrachten | 25% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 75% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 25% |