Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Creatie(f)


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Leemput Agnes
  • Frederickx Julia
  • Smolderen Vera
  • Van Den Eynde Tine
  • Mertens Koenraad

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Practicum
  • Groepswerk
  • Zelfstudie

Begincompetentie

- 'kunstwerken' open tegemoet treden
- leerplan muzische opvoeding,algemeen deel, VVKBaO, 1999

Eindcompetentie

- de studenten kunnen de lln van de basisschool op een interactieve manier
'gidsen'
- ze kunnen op een creatieve manier vormgeven aan hetgeen hen (reeds lang)
intrigeert en dit ahv zelf gekozen domeinen
- ze zien in dat beschouwen het creatief experiment verrijkt en dat
procesgericht werken dé manier is om tot een creatief product te komen; ze
zijn tevens in staat om dit te transfereren naar kinderen toe
- ze kunnen kdn begeleiden in hun proces naar het (eventuele) eindresultaat
of product
- ze kunnen in een persoonlijk werkstukje uitdrukken wat deze 2 weken teweeg
gebracht hebben
- ze kunnen in een korte mondelinge toelichting hun verhaal duiden/motiveren
- ze tonen respect voor de uitingen en de scheppingsactiviteit van de
medestudenten, en voor de aangeboden 'inputs'
- ze zien de relatie tussen hun eigen kunstzinnige activiteit en de buiten-
gewone creaties van kunstenaars

Inhoud

- studenten maken kennis met de wereld van de kunst
- ze leren verschillende musea en theaterhuizen voor kinderen kennen en
leren wat educatieve diensten te bieden hebben
° rondleiding in een museum door gidsen van de educatieve dienst (op eigen
niveau en op dat van de kinderen)
° bijwonen van een theatervoorstelling
- van een aangeboden creatief centrum, waarbinnen verbeelding en zelfwerk-
zaamheid mogelijk worden, groeien de studenten naar een creatie waarvan
ze inhoud en vorm zelf bepalen. Een creatie = een productvoorstelling die
het groeps-of individueel proces visualiseert
- ze presenteren hun creatie
- ze wonen de presentaties van hun medestudenten bij
- ze maken een persoonlijk werkstuk = het'ei': een weerspiegeling van
ervaringen en belevingen van deze 14-daagse
- ze krijgen de tijd om hun verhaal te doen = mondelinge duiding: verant-
woording themakeuze, doorlopen proces, afgelegde weg...

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Actieve deelname is vereist!

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachtenopdrachten: creatie: 50% + persoonlijk werkstuk: 25%75%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examenMondelinge toelichting opdrachten25%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten75%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen25%