Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Kind en maatschappij


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Muylder Elisabeth
  • Vermeulen Catherine
  • Claes Karen
  • Renard Kimberly
  • Truyts Christel
  • Uytterhoeven Tom

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Practicum
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Algemeen:

Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Lager Onderwijs
Eindtermen Secundair Onderwijs
Verworven competenties uit programmajaren 1 en 2 en 3
Vroegere leerervaringen en eigen opgebouwd referentiekader
Bereidheid te leren uit eigen ervaring en die van anderen


Specifiek:

Informatiebronnen raadplegen, doelgericht informatie selecteren en verwerken i.v.m. een gekozen thema voor een specifieke doelgroep.
Lesmateriaal en activiteiten i.v.m. een gekozen thema beoordelen en eventueel optimaliseren.
Doelgericht lesmateriaal en activiteiten (o.a. opdrachten sociale vaardigheden, spelvormen, ...) i.v.m. het gekozen thema ontwikkelen en uitwerken voor een specifieke doelgroep.
Gesprekstechnieken hanteren.
Samenwerken in groep.
(Audio-visueel) materiaal zinvol inschakelen.








Eindcompetentie

Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder
Vaardigheid 2.1. In overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingengroep en op school.
Vaardigheid 2.2. De emancipatie van de kinderen bevorderen.
Vaardigheid 2.3. Door attitudevorming kinderen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.
2.3.1. De leraar kan een aantal conventies inzake sociale omgang voorleven en leren toepassen.
2.3.2. De leraar kan in de klascontext waarden bespreekbaar maken en door voorbeeldgedrag stimulerend optreden, hierbij rekening houdend met het pedagogisch project.
Vaardigheid 2.5. Omgaan met kinderen in sociaal-emotionele probleemsituaties
2.5.1. De leraar kan signalen van probleemgedrag herkennen, toetsen aan de ervaring van anderen en met hulp van collega’s de hulpvraag van kinderen expliciteren.
2.5.2. Onder begeleiding en in team kan de leraar op een planmatige wijze hulp bieden bij problemen, indien nodig samen met externen (bijvoorbeeld: CLB).

Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert
Vaardigheid 3.1. Basiskennis beheersen en recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema’s volgen.
3.1.1. De leraar kan de eigen deskundigheid op inhoudelijk terrein bevorderen.
Vaardigheid 3.2. De verworven kennis en vaardigheid aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijk.
Vaardigheid 3.3. Het eigen aanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod.
3.3.1. De leraar kan in het onderwijsaanbod horizontale en verticale verbanden onderkennen en deze verbanden integreren in het eigen aanbod.
3.3.2. De leraar kan het eigen aanbod situeren binnen de ontwikkelingsdoelen en eindtermen en binnen een leerplan.

Functioneel geheel 5: De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker
Vaardigheid 5.1.Vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.
Vaardigheid 5.2. Kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek relevant voor de eigen praktijk.

Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam
Vaardigheid 7.1. Overleggen en samenwerken binnen het schoolteam.

Functioneel geheel 8: De leraar als partner van externen
Vaardigheid 8.1. Contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.

Alle attitudes voor alle functionele gehelen van de basiscompetenties worden nagestreefd.

Zie moduleboek 'Kind en samenleving' voor meer concrete informatie!




Inhoud

Elke basisgroep kiest 1 keuzethema uit om zich in te verdiepen.

Keuzethema’s:

Deelthema 1
De kenmerken van onze consumptie- en welvaartmaatschappij bij kinderen:
- psychische problemen: depressie, anorexia, boulimie, ...;
- zwaarlijvigheid;
- de problematiek van verslaving en drugs;
- sleutelkinderen;
en de zin en onzin van preventie.

Deelthema 2
Het leven in een nieuw samengesteld gezin, een éénoudergezin en alternatieve gezinsvormen

Deelthema 3
Kinderen uit sociaal-economisch kwetsbare milieus: kansarme gezinnen, gezinnen met een vervangingsinkomen, gezinnen van gedetineerden, vluchtelingen, trekkers, zigeuners en thuislozen

Deelthema 4
Rouw en verlies, afscheid nemen, omgaan met verdriet

Deelthema 5
Relationele en Seksuele Opvoeding

Deelthema 6
Veiligheid voor kinderen op de speelplaats en in de omgeving van de school, op speelpleinen en in de speeltuin, op weg naar naschoolse activiteiten of school, ...

Gemeenschappelijke thema’s (voor alle studenten):
- Kindermishandeling
- Preventie
- Weerbaarheid

Er zal mogelijk nog 1 thema wegvallen afhankelijk van het aantal begeleiders bij deze module en het aantal studenten. Dit zal gebeuren na raadpleging van collega's en de studenten.
Wijzigingen in de formulering van de thema's kunnen nog doorgevoerd worden door de begeleidende docentengroep.






Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie








Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%