Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Eerste klas


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Loock Lieve
  • Verbruggen Veerle
  • Velghe Christiane
  • Mertens Koenraad
  • Hawrijk Ilona
  • De Geyter Mik

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties programmajaren 1 en 2 (opvoedkunde 1 en 2; psyscho-pedagogische vaardigheden 1 en 2)

De student kan:
- een omschrijving en voorbeelden geven van begrippen die al eerder in de opleiding aan bod zijn gekomen, zoals: ontwikkelingsdoelen, eindtermen, rekenvoorwaarden, fasen in het tellen, fasen in de motorische ontwikkeling, auditieve analyse en synthese, ...
- vanuit een ervaringsgerichte visie op goed onderwijs kijken naar onderwijs

Eindcompetentie

De student kan:
- vanuit een ervaringsgerichte visie lessen voorbereiden en realiseren voor leerlingen van het 1ste leerjaar rekening houdend met de kenmerken van een zesjarige op dynamisch-affectief, motorische en cognitief vlak
- een sfeer creëren waarin leerlingen van een 1ste leerjaar zich veilig en begrepen voelen
- het leerproces van leerlingen van een eerste leerjaar efficiënt begeleiden rekening houdend met de typische leermoeilijkheden van een zesjarige
- leermiddelen, materialen en methoden kritisch benaderen vanuit de specifieke vakdidactiek van een 1ste leerjaar
- een onderbouwde bijdrage hebben in gesprekken over thema's die specifiek zijn voor het 1ste leerjaar vanuit hun expertise opgedaan in deze module
En eindcompetenties probleemgestuurd leren!
De student kan:
(algemene competenties professionele bachelor)
- informatie verwerven en verwerken
- projectmatig handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- eenvoudige leidinggevende taken uitvoeren
- communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen
- levenslang leren
(beroepsgerichte competenties professionele bachelor)
- teamgericht werken
- oplossingsgericht werken in de zin van het zelfstandig kunnen difiniëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

Inhoud

Observatie 3de kleuterklas: klasinrichting, aanpak, werkvormen, sfeer, kinderen, ...
Observatie 1ste klas: klasinrichting, aanpak, werkvormen, sfeer, kinderen, ...
Overgang kleuter - lager onderwijs: schoolrijpheid, zittenblijven, drempelverlagende activiteiten
Didactiek 1ste leerjaar: aanvankelijk lezen, aanvankelijk schrijven, aanvankelijk rekenen, handleidingen bespreken, leermaterialen verkennen, preventief en remediërend omgaan met leermoeilijkheden, differentiatiemogelijkheden verkennen
~ in functie van één week effectieve doestage in het 1ste leerjaar

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie


Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Geïntegreerde evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100%