Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Zorgverbreding


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Loock Lieve
  • Velghe Christiane
  • Brepoels Maria
  • Kluppels Kirsten
  • Gorremans Marc
  • Vermeulen Catherine

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk
  • Zelfstudie
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties opvoedkunde 1 en opvoedkunde 2

Eindcompetentie

- het GOK-decreet kaderen binnen de geschiedenis van het onderwijsbeleid, recente ontwikkelingen en nieuwe tendensen binnen het basisonderwijs
- het Gok-beleid kritisch benaderen en op leerling-, klas- en schoolniveau mee onderbouwde keuzes maken
- signaalgevoelig zijn voor zorgleerlingen door het gebruik van een kind- en/of leerlingvolgsysteem
- aanvankelijke hulpvraag van kinderen gedifferentieerder maken door gerichte analyse (en indien nodig bespreken in een MDO)
- leesmoeilijkheden en -stoornissen, rekenmoeilijkheden en -stoornissen, hoogbegaafdheid, autisme, ADHD toelichten en kaderen om zo zijn/haar signaalgevoeligheid te bevorderen
- in overleg met collega's, zorgcoördinator en eventueel CLB - adequaat omgaan met zorgleerlingen door ontwikkelingsondersteunende maatregelen binnen en/of buiten de klas en/of eventueel door het doorverwijzen naar gespecialiseerde diensten
- bronnen i.v.m. zorgbeleid kennen en kunnen raadplegen
- de structuur, werking en recente tendensen van het buitengewoon onderwijs kaderen en duiden
- lessen/activiteiten voorbereiden en realiseren zodat eventuele problemen voorkomen of beter ondersteund worden (preventief handelen)
- lessen/activiteiten voorbereiden en realiseren zodat de diversiteit in de klas/school wordt benut
En eindcompetenties probleemgestuurd leren!
De student kan:
(algemene competenties professionele bachelor)
- informatie verwerven en verwerken
- projectmatig handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- eenvoudige leidinggevende taken uitvoeren
- communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen
- levenslang leren
(beroepsgerichte competenties professionele bachelor)
- teamgericht werken
- oplossingsgericht werken in de zin van het zelfstandig kunnen difiniëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

Inhoud

GOK-decreet: recente evoluties in Vlaanderen, invulling van de taak van een zorgcoördinator, concrete invulling in een basisschool (met veel doelgroepleerlingen)
Aanpak en begeleiding van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften: leesmoeilijkheden en -stoornissen, rekenmoeilijkheden en -stoornissen, hoogbegaafdheid, autisme, ADHD (exemplarisch)
Planmatig handelen via het hanteren van een kind- en/of leerlingvolgsysteem: LVS VCLB en KVS-L CEGO
Taak en werking van het CLB
Buitengewoon onderwijs en GON: types, onderwijsvormen en de recente tendensen, specifieke aanpak en noden van deze kinderen, bezoek aan BLO/BUSO-school
Inclusief onderwijs: recente evoluties, concrete praktijkvoorbeelden, kritische reflecties
Intercultureel onderwijs als één van de zes pijlers binnen het GOK-beleid
~ In functie van twee weken effectieve doestage in een onderwijsvorm verschillend van de functie van een klasleerkracht in een traditionele school (zorgbegeleider, taakleerkracht, buitengewoon lager of secundair onderwijs, alternatieve onderwijssystemen, GON-begeleider, ...)

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Geïntegreerde evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100%