Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Op weg naar inclusie? (met keuze in zorgervaringen)
Docenten
- Vanlommel Christiana
- Simons An
- Rogier Godelieve
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
- Grondige kennis van de pedagogische visie van waaruit gewerkt wordt in de opleiding
- In staat zijn kritisch na te denken over de eigen pedagogische visie en opvoeding en onderwijs in het algemeen
- Gevoeligheid voor kinderen met specifieke noden
- Bereid zijn tot uitbreiding van kennis van de specifieke problematiek van kinderen met speciale noden
- Kennis van de opdracht van de leraar kleuteronderwijs en de schoolbetrokken initiatieven op basis van de ervaringen tijdens de stages in de eerste twee programmajaren
Eindcompetentie
Functioneel geheel 1: Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 De ervaringsgerichte indicatoren voor goed kleuteronderwijs (betrokkenheid en welbevinden) gebruiken bij het opzetten, verantwoorden en evalueren van het eigen onderwijs.
1.2 Vanuit de ervaringsgerichte visie werken aan de ontwikkelingsaspecten , leerplan- en ontwikkelingsdoelen
1.3 Breed observeren met het oog op het creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden.
1.4 Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de beginsituatie.
1.5 Kleuters stimuleren met betrekking tot de basisontwikkeling en de algemene en specifieke ontwikkeling.
1.6 De competenties van kleuters continu evalueren met het oog op het bevorderen van de ontwikkeling van kleuters en het bijsturen van de eigen aanpak.
Functioneel geheel 2: Opvoeder
2.1 Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleuters.
2.2 Het welbevinden van kleuters stimuleren.
2.3 Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kind.
2.4 Reflecteren op zijn omgang met de kleuters, met het oog op een groeibevorderende relatie met elk kind (accent op reflecteren).
Functioneel geheel 5: Innovator
5.1 Vernieuwende inzichten, in samenspraak met het schoolteam, toepassen in het pedagogisch en didactisch handelen.
5.2 Zich de attitude eigen maken om actief de eigen competenties als leraar te verbreden en te verdiepen.
5.3 Het eigen handelen/opvoedingsvisie en dat van de groep voortdurend bevragen en bijsturen (reflectievaardig en intervisievaardig zijn).
Functioneel geheel 6: Partner van ouders/verzorgers
6.1 Vanuit bekommernissen om elk kind en in het belang van het kind, zich inleven in de leefwereld ervan en daarom de discrete dialoog en samenwerking met ouders en verzorgers aangaan.
6.2 Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennen.
6.3 Zich houden aan de deontologie van het beroep.
Functioneel geheel 8: Partner van externen
8.1 Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te maken.
Functioneel geheel 9: Lid van de onderwijsgemeenschap
9.1 De uitdaging durven aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar in de samenleving.
Inhoud
- De problematiek van inclusief onderwijs
- Studie van de problematiek van kinderen met speciale noden
- Studie van zorg in scholen met een andere opvoedings- en onderwijsvisie
- Studie van zorg bij de overgang kleuterschool-lagere school en kennismaking met het CLB
- Keuzestage van 3 weken op ten minste twee plaatsen: o.a. school voor Buitengewoon onderwijs, eerste leerjaar, meewerken met zorgleraar, GON-leraar, GOK-leraar, stage in CLB, stage in een school met een andere opvoedings- en onderwijsvisie (o.a. Freinet, Steiner, Montessori)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
1 ste examenkans-2de examenperiode: paper, presentatie, stageverslag 100%
2 de examenkans-3de examenperiode: schriftelijk examen 100%
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | Opdrachten zijn paper, presentatie en stageverslag | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 100% |