Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Scriptie


Studiepunten6Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Vanlommel Christiana
  • Belde Isabelle
  • Marien Lucia
  • Marit Kirsten
  • Maeseele Marie-Paule
  • Goovaerts Inge
  • Provoost Lutgarde
  • Schellens Tessa
  • Teunissen Els
  • Vanderheyden An
  • Van Stijvoort Linda
  • Biesmans Myriam
  • Op de beeck Kim
  • Roels Elisabeth
  • Simons An
  • Van Malderen Bernadette
  • Walschap Annelies
  • Verhasselt Ruth
  • Van Vlem Ilse
  • Van Sanden Petrus
  • Coorevits Sarah
  • Keppens Karen
  • Loyens Sandra
  • Rogier Godelieve
  • Tutenel Piet

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Zelfstudie

Begincompetentie

In staat zijn alle inhouden en vaardigheden die verworven werden in de eerste twee programmajaren, toe te passen in een persoonlijk werk

Eindcompetentie

Functioneel geheel 1: Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.2 Vanuit de ervaringsgerichte visie werken aan de ontwikkelingsaspecten , leerplan- en ontwikkelingsdoelen.
1.3. Breed observeren met het oog op het creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden.
1.4 Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de beginsituatie.

Functioneel geheel 3: Inhoudelijk expert
3.1 Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgen.

Functioneel geheel 4: organisator
4.5. Administratieve taken op een correcte en efficiënte wijze plannen en uitvoeren

Functioneel geheel 5: Innovator
5.1 Vernieuwende inzichten, in samenspraak met het schoolteam, toepassen in het pedagogisch en didactisch handelen .
5.2 Zich de attitude eigen maken om actief de eigen competenties als leraar te verbreden en te verdiepen.
5.3. Het eigen handelen en dat van de groep voortdurend bevragen en bijsturen.

Functioneel geheel 6: Partner van ouders/verzorgers
6.2 Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennen.

Functioneel geheel 7: Lid van een schoolteam
7.3 Overleggen (o.a. informeren, plannen, reflecteren) met collega’s over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang (en het resultaat hiervan meenemen/toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen).
7.4 Klasdoorbrekend werken om projecten en thema’s aan te pakken.

Functioneel geheel 8: Partner van externen
8.1 Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te maken .

Functioneel geheel 10: cultuurparticipant
10.1 Zich breed informeren over de actualiteit en verdere omgeving om deze op aangepaste wijze bij de kleuters te brengen via een rijk en boeiend aanbod.
10.2 De aanwezige diversiteit binnen de klas als instap gebruiken om de culturele, sociale, levensbeschouwelijke, sportieve en ethische gevarieerdheid en rijkdom te verkennen..



Inhoud

Keuze uit 4 trajecten

Werkvorm A: De studenten kunnen vertrekkend van een pedagogische problematiek/nood/behoefte van een stageschool een (schoolbreed) project of educatieve uitstap of feest voor minimum 2 kleuterklassen voorbereiden, organiseren en realiseren. Ze doen dit
1. in nauwe samenwerking met een stageschool
2. vanuit de inhouden en ervaringen die in de loop van de 2 vorige opleidingsjaren zijn opgedaan
3. door een creatief en ontwikkelingsgericht zoekproces op te bouwen dat resulteert in een presentatie en/of concrete uitvoering van de ideeën
Voorbeelden:
Projecten: pesten, gezonde school, veilige school, kinderrechten, leerlingenraad, vreemde talenonderwijs, te laat komen, spijbelen, grootouders, refter, speelplaatsverfraaiing, kindvriendelijke klassen, voor- en naschoolse opvang, klasinrichting, natuurbeleving…
Educatieve uitstap: bos- of zeeklas, boerderij, …
Feest: grootouderfeest, schoolfeest, Sinterklaasfeest, carnaval, buurtfeest, …

OF

Werkvorm B: De studenten kiezen een actuele maatschappelijke tendens of gebeurtenis in de wereld. Zij zoeken hun inspiratie in de diverse soorten media (audio-visuele of gedrukte media). Dit onderwerp wordt dan uitgewerkt op een manier die toelaat dat het thema door jonge kinderen verkend en ervaren kan worden.

OF

Werkvorm C: De studenten werken een ‘ontdek- en experimenteerkoffer’ uit waarmee 4 en 5-jarige kleuters met een minimum aan begeleiding/introductie volledig zelfstandig komen tot actief leren in verschillende ontwikkelingsdomeinen. De inhoud van de koffer zorgt ervoor dat kleuters voortdurend indrukken opdoen en deze verwerken.

OF

Werkvorm D: uitbreiding/verdieping van specifieke inhouden voor Beeldopvoeding, Nederlands, Wiskunde, Muziek, Lichamelijke opvoeding

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

1 ste examenkans-2 de examenperiode: scriptie + mondeling examen
2 de examenkans-3 de examenperiode: herwerking scriptie + mondeling examen

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100%