Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Communicatieve en agogische vaardigheden 3


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Vanlommel Christiana
  • Simons An
  • Rogier Godelieve

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie
  • Werkcollege
  • Groepswerk

Begincompetentie

De communicatieve vaardigheden die op het einde van het tweede programmajaar verworven zijn:
- basishouding van respect en inleving, echtheid en openheid, correctheid en duidelijkheid
- in staat zijn tot het geven van feedback op een correcte manier
- actief luisteren

Eindcompetentie

Functioneel geheel 5: Innovator
5.1 Vernieuwende inzichten, in samenwerking met het schoolteam, toepassen in het pedagogisch en didactisch handelen.
5.2 Zich de attitude eigen maken om actief de eigen
competenties als leraar te verbreden en te verdiepen.
5.3 Het eigen handelen/opvoedingsvisie en dat van de groep voortdurend bevragen en bijsturen (reflectievaardig en intervisievaardig zijn).

Functioneel geheel 6: Partner van ouders/verzorgers
6.1 Vanuit bekommernissen voor elke kind en in het belang van het kind zich inleven in de leefwereld ervan en daarom de discrete dialoog en samenwerking met ouders en verzorgers aangaan.
6.2 Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennen.
6.3 Zich houden aan de deontologie van het beroep.

Functioneel geheel 7: Lid van een schoolteam
7.1 Overleggen in een team om te werken aan een samengedragen visie op opvoeding en onderwijs en hierdoor bijdragen tot een open, aangename sfeer in de school (sfeer van verbondenheid).
7.2 Binnen het team over de taakverdeling overleggen en deze naleven.
7.3 Overleggen met collega's over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang (en het resultaat ervan toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen).

Funtioneel geheel 8: Parner van externen
8.1 Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving vna de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te maken.

Functioneel geheel 9: Lid van de onderwijsgemeenschap
9.1 De uitdaging durven aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over de onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar in de samenleving.

Inhoud

- Samenwerking en conflicten in een team en tussen kleuters
- Vergadertechnieken
- Tweegesprekken met ouders (omgaan met ouders die zelf een probleem willen bespreken en slecht-nieuwsgesprekken voeren), assertief zijn in de omgang met collegae, het functioneringsgesprek en het sollicitatiegesprek
- Reflectiesessies in groep waarbij de studenten hun eigen onderwijsgedrag bekijken en op basis van ervaring en samendenken met anderen proberen bij te sturen

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)OpdrachtenDeelname aan relfectiesessies.100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%