Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Psycho-pedagogische vaardigheden 3
Docenten
- Vanlommel Christiana
- Simons An
- Rogier Godelieve
Onderwijsvorm
- Zelfstudie
- Hoorcollege
- Werkcollege
Begincompetentie
- Observatievaardigheid
- Gevoeligheid voor kinderen in probleemsituaties
- Bereidheid om samen met een ervaren collega te zoeken naar inhouden en aanpak die passen bij het geobserveerde (probleem)gedrag
Eindcompetentie
Functioneel geheel 1: Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 Breed observeren met het oog op het creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen bieden tot betrokkenheid en succesbeleving.
1.2 De competenties van kleuters continu evalueren met het oog op het bevorderen van de ontwikkeling van kleuters en het bijsturen van de eigen aanpak.
Functioneel geheel 2: Opvoeder
2.1 Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleuters.
2.2 Het welbevinden van kleuters stimuleren.
2.3 Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op gevoelens van kinderen met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kind.
2.4 Reflecteren op zijn omgang met kleuters met het oog op een groeibevorderende relatie met elk kind.
Functioneel geheel 6: Partner van ouders en verzorgers
6.1 Vanuit bekommernissen om elk kind zich inleven in de leefwereld ervan en daarom de discrete dialoog en de samenwerking met ouders aangaan.
6.2 Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennen.
6.3 Zich houden aan de deontologie van het beroep.
Functioneel geheel 7: Lid van een schoolteam
7.1 Overleggen met collega's over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang en het resultaat hiervan toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen.
Inhoud
- De Axenroos als model om inzicht te krijgen in de verschillende sociale relaties tussen kinderen, het effect van de interactie op individuele kinderen en de groep, de problematische posities die sommige kinderen innemen
- Het ontdekken van kinderen met sociaal-emotionele problemen en het opstellen van een handeliingsplan samen met een ervaren collega (i.c. de stagementor)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 100% |