Hoofdpagina | bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Religie, zingeving en levensbeschouwing 2


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Tutenel Piet
  • Simons An

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetenties Religie, zingeving, levensbeschouwing 1

Eindcompetentie

Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.3 Breed observeren met het oog op het kunnen creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden.
1.4 Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de leef- en belevingswereld van de kleuters en gericht zijn op de totale persoon.
1.5 Kleuters stimuleren mbt de basisontwikkeling en de algemene en specifieke ontwikkeling.

Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder
2.1 Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kls.
2.2 Het welbevinden van kls stimuleren.
2.3 Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kind.

Functioneel geheel 3: de leraar als inhoudelijk expert
3.1 Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgen.
3.3 Het eigen aanbod situeren en integreren in het ruime kader van het (inclusief) kleuteronderwijs.

Functioneel geheel 5: de leraar als innovator – de leraar als onderzoeker
5.1 Vernieuwende inzichten uit de opleiding en de samenleving, in samenspraak met het schoolteam, integreren in het pedagogisch en didactisch handelen.
5.3 Het eigen handelen/opvoedingsvisie en dat van de groep voortdurend bevragen en bijsturen (reflectievaardig en intervisievaardig zijn).

Functioneel geheel 6: de leraar als partner van de ouders/verzorgers
6.1 Vanuit bekommernissen om elk kind en in het belang van het kind, zich inleven in de leefwereld ervan en daarom de discrete dialoog en samenwerking met ouders en verzorgers aangaan.

Functioneel geheel 9: de leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
9.1 De uitdaging durven aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar in de samenleving.

Functioneel geheel 10: de leraar als cultuurparticipant
10.1 Zich informeren over de actualiteit betreffende het culturele, sociale, levensbeschouwelijke, sportieve en esthetische.
10.3 Het eigen culturele en levenbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturen.

Inhoud

Bij module 2: Inclusie: omgaan met kleuters uit kansarme gezinnen
- Kinderen en de Vierde wereld.
- Luisteren naar de vierde wereld.
- De vierde wereld in de kleuterklas
- De Vierde-wereld-beweging

Bij module 2: Inclusie: omgaan met kleuters uit anders-gelovige gezinnen
- Basisinformatie over de Islam.
- Luisteren naar moslim moeders

De denominatie van een school en een team
- Wat maakt de identiteit van een school?
- De bouwstenen van een christelijke identiteit

Godsdienst in de praktijk
- Een ontmoeting met de Inspecteur-adviseur r.-k.godsdienst,
- De leerlijn van godsdienst doorgetrokken naar het 1ste leerjaar

Heilige plaatsen
- Geleid bezoek aan de Moskee El Buraq, G. De Ceuninckstraat, Mechelen (20 minuten stappen).
- Bezoek aan de Kathedraal, Parochie Sint-Rombout, Grote Markt, Mechelen.
- Werken met heiligen in de kleuterklas

Persoonlijk godsdienstige zoektocht: door elke student te bepalen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie




Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)OpdrachtenSchriftelijke belevingsverslag maken kansarmoede (50%) Presentatie en schriftelijke neerslag van een levensbeschouwelijk onderwerp naar keuze (50%)100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)OpdrachtenSchriftelijke belevingsverslag maken kansarmoede (50%) Presentatie en schriftelijke neerslag van een levensbeschouwelijk onderwerp naar keuze (50%)100%