Hoofdpagina | Bachelor in de interieurvormgeving

Interieur- en bouwkunde 1


Studiepunten16Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkEnkel met het oog op behalen credits

Docenten

  • Cartrysse Tom
  • De Lannoy Jessica
  • Gillis Peter
  • De Meester Tom

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties interieurvormgeving 1

Eindcompetentie

Binnen het atelier interieur- en bouwkunde behalen de studenten onderstaande competenties binnen de context ‘technisch ontwerpen’. Het beeldend ontwerpproces is kort en de nadruk wordt eerder gelegd op het technisch uitwerken en presenteren.

- De student analyseert en interpreteert de bestaande context/ruimte
- De student vertaalt een eigen en vernieuwende zienswijze in een ontwerp
- De student zoekt relevante informatie op en gebruikt deze correct
- De student hanteert een ontwerpmethodiek
- De student respecteert de technische haalbaarheid van een ontwerp
- De student organiseert een geheel van complexe handelingen in relatie tot de gegeven ruimte
- De student versterkt het ontworpen beeld in een constructieve uitwerking
- De student gaat creatief om met (bestaande) structuren, bouwelementen en materialen
- De student respecteert ergonomische randvoorwaarden
- De student beheerst grafische voorstellingstechnieken
- De student maakt een juist detail- en uitvoeringsplan op met respect voor schaal- en tekenconventies
- De student communiceert en presenteert ideeën
- De student werkt zelfstandig

Inhoud

Er worden 4 opdrachten geformuleerd waarin alle deelaspecten van de competenties verweven zitten en die lijden naar de syntheseopdracht waarin alle eindcompetenties vervat zijn.
Ze behandelen de thema’s :

****Innovatie – Techniek – Structuur – Conventies****

*Opdracht 1: Structuur
Jaarpercentage: 15% van het jaartotaal

Doelstellingen:
Oplossen van een beperkt creatief proces in al zijn geledingen
Bepalen van relevante ruimtelijke beleving & inschatten van het effect hiervan op de context.
Onderzoeken & toepassen van materialen volgens een technisch verantwoorde & bruikbare manier
Hanteren van de interieurschalen 1/20
Communiceren van een ontwerp op een logische, onderbouwde & duidelijke manier, gebruik makend van visuele technieken

**Opdracht 2 : Techniek
Jaarpercentage: 30% van het jaartotaal

Doelstellingen:
oplossen van een creatief/technisch proces in al zijn geledingen: zowel op macro-schaal [ algemene inrichting ] als micro-schaal [ detail ]
onderzoeken & toepassen van materialen volgens een technisch verantwoorde & bruikbare manier
Onderzoek en gebruik van een gegeven omhulling en constructieaspecten ervan.
Ontwikkelen van een individuele ruimtelijke visie in functie van de invulling
kunnen opzoeken van en omgaan met nieuwe informatie
technische kennis van materialen en technieken leren toepassen
een neerslag kunnen maken die bruikbaar is voor uitvoerders
Toepassen van alle ergonomische vereisten
hanteren van de interieurschalen [ 1/20 & 1/10 ] & detailschalen [ 1/5 & 1/1 ]
communiceren van een ontwerp op een logische, onderbouwde & duidelijke manier, gebruik makend van visuele technieken

***Opdracht 3 : Conventies en Innovatie

Jaarpercentage: 10 % van het jaartotaal
Doelstellingen:
Oplossen van een beperkt creatief proces in al zijn geledingen
Bepalen van relevante innoverende ruimtelijke beleving en beeldwaarde
samengaan van vormgeving met constructie en technische haalbaarheid, en inschatten van het effect hiervan op de context.
Hanteren van juiste tekenconventies & volledigheid van maatvoering

****Opdracht 4 : Synthese

Jaarpercentage: 45 % van het jaartotaal

De ontwerpopdracht situeert zich binnen een bestaand pand dat ingericht wordt tot woning.
Deze woning dient als één functioneel gegeven ontworpen te worden
[ functie, organisatie & vormgeving ] .

Doelstellingen:
synthese van alle voorgaande doelstellingen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Praktijkmateriaal

Evaluatie

Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans praktisch niet mogelijk.
Op dit opleidingsonderdeel zijn de tolerantieregels niet van toepassing.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie15%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie30%
Tweede examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie10%
Tweede examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie45%