Hoofdpagina | Opleidingsoverschrijdende opleidingsonderdelen
Studentenvertegenwoordiging 2
Docenten
Onderwijsvorm
- Zelfstudie
- Groepswerk
- Werkcollege
Begincompetentie
Eindcompetenties studentenvertegenwoordiging 1
Eindcompetentie
De student studentenvertegenwoordiging 2 oefent dezelfde eindcompetenties als in studentenvertegenwoordiging 1 maar op een verdiepend niveau. Hij coacht de studenten studentenvertegenwoordiging 1.
De student:
- evalueert kritisch het functioneren van de hogeschool en zijn eigen opleiding in het bijzonder;
- werkt samen enerzijds in de studentenraad, het studentenplatform van zijn opleiding, anderzijds in de diverse raden en werkgroepen;
- zoekt, leest en verwerkt teksten omtrent onderwijswetgeving, onderwijsvernieuwing en studentenzaken;
- raadpleegt zijn achterban naar het functioneren van de hogeschool en zijn opleiding in het bijzonder en houdt hierbij rekening met de verscheidenheid binnen de organisatie;
- zoekt kwaliteitsvolle oplossingen voor eventuele problemen, formuleert en onderhandelt voorstellen, maakt actieplannen en communiceert ze zowel mondeling als schriftelijk naar de studenten als in de verschillende raden;
- maakt het verslag van het studentenplatform en eventueel van de studentenraad en zijn werkgroepen en publiceert ze op het intranet;
- neemt uit eigen beweging verantwoordelijkheid op voor de studentenrechten en –plichten in de verschillende geledingen van de hogeschool;
- handelt vanuit ethische en deontologische principes eigen aan het mandaat;
- stelt een portfolio en een persoonlijk opleidings- en activiteitenprogramma op;
- reflecteert in groep en individueel.
Inhoud
De studenten Studentenvertegenwoordiging 2:
- zetelen in de Studentenraad eventueel ook in de Departementale raden, de Academische raad, het directiecomité, de Raad van bestuur van de KHMechelen, VVS, StAL, 't Stip (studentenvoorzieningen)en/of in de verschillende werkgroepen binnen de hogeschool (als diversiteit, Groene School, Supo, ...);
- bereiden de vergaderingen voor, informeren en raadplegen hun achterban, brengen adviezen, lossen problemen op, volgen vorming, maken verslagen, volgen de website op, leren communiceren via het studentenforum, … en dit in de opleiding, het departement maar vooral in de hogeschool, de Associatie en Vlaanderen;
- zitten het studentenplatform van de opleiding voor, maken de agenda en de verslagen met als doel opvolging van de werking van de opleiding;
- vertegenwoordigen hun opleiding op infodagen, bij visitaties, ...;
- kiezen de leidinggevende taken binnen de studentenraad en dragen verantwoordelijkheid voor de resultaten;
- coachen de nieuwe leden van de studentenraad met als doel doorstroming van ervaring en gegevens (peter-meterschap);
- stellen een persoonlijk opleidingsprogramma op, maken actieplannen per opgenomen taak, reflecteren op het proces en de resultaten en maken aanpassingen indien nodig.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
De studenten stellen in de loop van elk semester een portfolio samen die ze mondeling toelichtentijdens de examenperiodes. Ze worden geëvalueerd op het aantal uren (minimum 38 uren per semester) en de resultaten van hun opgenomen taken. Peer-evaluatie binnen de werkgroepen wordt opgenomen in de totale evaluatie.
Als tweede examenkans wordt een bijkomende opdracht gegeven of moeten de studenten een opdracht verder uitdiepen.
Geslaagd of Pass code P
Niet-geslaagd of Tolerantie Code T wordt gelijkgesteld aan 8 op 20.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Portfolio | | 50% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Portfolio | | 50% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Portfolio | | 100% |