Hoofdpagina | Opleidingsoverschrijdende opleidingsonderdelen
Studentenvertegenwoordiging 1
Docenten
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs, geen voorkennis vereist
Eindcompetentie
De student
• evalueert kritisch het functioneren van de hogeschool en zijn eigen opleiding in het bijzonder;
• werkt samen enerzijds in de studentenraad, het studentenplatform van zijn opleiding, anderzijds in de diverse raden en werkgroepen;
• zoekt, leest en verwerkt teksten omtrent onderwijswetgeving, onderwijsvernieuwing en studentenzaken;
• raadpleegt zijn achterban naar het functioneren van de hogeschool en zijn opleiding in het bijzonder en houdt hierbij rekening met de verscheidenheid binnen de organisatie;
• zoekt kwaliteitsvolle oplossingen voor eventuele problemen, formuleert en onderhandelt voorstellen, maakt actieplannen en communiceert ze zowel mondeling als schriftelijk naar de studenten als in de verschillende raden;
• maakt het verslag van het studentenplatform en eventueel van de studentenraad en zijn werkgroepen en publiceert ze op het intranet;
• neemt uit eigen beweging verantwoordelijkheid op;
• handelt vanuit ethische en deontologische principes;
• stelt een portfolio en een persoonlijk ontwikkelings- en activiteitenprogramma op;
• reflecteert in groep en individueel.
Inhoud
De studenten:
• zetelen in de Studentenraad en eventueel ook in de Departementale raden, de Academische raad, de Raad van bestuur van de KHMechelen, VVS, StAL, ’t stip (Studentenvoorzieningen) en/of in de verschillende werkgroepen binnen de hogeschool (diversiteit, Groene School, SUPO, …);
• bereiden de vergaderingen voor, informeren en raadplegen hun achterban, brengen adviezen, lossen problemen op, volgen vorming, maken verslagen, volgen de website op…;
• zitten het studentenplatform van de opleiding voor, maken de agenda en de verslagen met als doel opvolging van de werking van de opleiding;
• vertegenwoordigen hun opleiding op infodagen, bij visitaties, …;
• kiezen taken binnen de studentenraad en dragen verantwoordelijkheid voor de resultaten;
• stellen een persoonlijk ontwikkelingsprogramma op, maken actieplannen per opgenomen taak, reflecteren op het proces en de resultaten, en maken aanpassingen indien nodig.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
De studenten stellen in de loop van elk semester een portfolio samen die ze mondeling toelichten tijdens de examenperiodes. Ze worden geëvalueerd op het aantal uren (minimum 38 uren per semester) en de resultaten van hun opgenomen taken. Peer-evaluatie van de werkgroepen wordt meegenomen in de totale evaluatie.
Als tweede examenkans wordt een bijkomende opdracht gegeven of moeten de studenten een oude opdracht verder uitdiepen.
Fail of niet geslaagd wordt gelijkgesteld met 8 op 20.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Portfolio | | 50% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Portfolio | | 50% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Portfolio | | 100% |