Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Gezondheidspsychologie


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Heylen Petrus

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties 4de graad verpleegkunde

Eindcompetentie

De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes

1. Empathie, kritische ingesteldheid en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
Vanuit inzichten rond pijn, angst, zelfbeeld en stress leeft de student zich in in de belevingswereld van zorgvragers en benadert kritisch zijn eigen handelen.

De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
Vanuit (de) kennis van thema’s uit de gezondheidspsychologie (nl. angst, pijn, stress en zelfbeeld) verantwoordt student zijn verpleegkundige zorg.
Student ontwikkelt gevoeligheid voor de bijdrage van psychologische inzichten en de verschillende psychologische stromingen binnen de uitbouw van het integrerend verpleegkundig denken en handelen.
De student omschrijft vanuit de verschillende (o.a. holistische) visies op gezondheid de eigenheid van de verpleegkundige aanpak.

6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
Student observeert en analyseert vanuit de pijn-, angst- en stresspsychologie klinische symptomen klachten en reacties van patiënten op hun ziek zijn.

8. Doelstellingen bepalen en verpleegkundig zorgplan opstellen, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
Student onderbouwt bij pijn-, angst- en stressproblemen zijn doelstellingen vanuit de gezondheidspsychologie.

De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg

14. Handelen in functie van kwaliteitszorg
Student reflecteert over de kwaliteit van het verpleegkundig handelen (te reflecteren) in functie van het theoretisch onderwijs

De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren

18. Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen
Student omschrijft de zorgdoelstellingen van psychologen in het geheel van de totaalzorg van de patiënt en wisselt van daaruit relevante informatie met hen uit.

Inhoud

Uitgangspunt van deze cursus zijn een aantal vragen betreffende het eco-psychosomatisch en holistisch denken: hoe is dit gegroeid? wat zijn de implicaties naar de uitbouw van de gezondheidszorg ? welke bedenkingen roept het op? Tevens wordt de holistische visie toegepast op het thema 'psychotherapie bij kankerpatiënten'.

Vervolgens verwerft de student aan de hand van een aantal thematieken uit de gezondheidspsychologie (nl. pijn, angst, stress) inzicht in de invloed van psycho-sociale factoren bij het ontstaan, de verdere ontwikkeling en de beleving van ziektes en ziektesymptomen. Zo wordt in het tweede hoofdstuk ingegaan op de pijnproblematiek. Na een omschrijving van pijn, wordt stilgestaan bij factoren die pijn beïnvloeden en overlopen we een aantal pijnbehandelingsmethodes vanuit psychologisch perspectief. Angst is het thema van het derde hoofdstuk: welke soorten angsten kan men onderkennen, hoe ontstaan angsten en hoe kunnen we angsten verminderen? Vanuit een theoretisch overzicht over het ontstaan en behandeling van angststoornissen zoeken we een antwoord op deze vragen. Als concrete toepassingsgebieden wordt ook ingegaan op het hyperventilatiesyndroom en de angst voor operaties en behandelingen.In het vierde deel komt de stressproblematiek aan bod. Uitgaande van de vraag wat stress is en door welke factoren het beïnvloed wordt, staan we stil bij mogelijke copingstrategieën o.a. ter preventie van burn-out problemen.

Tenslotte worden in het laatste deel, ter ondersteuning van de theorie, een aantal basisinzichten uit de belangrijkste psychologische stromingen verduidelijkt. Bedoeling van de cursus is immers ook dat de student leert om inzichten uit de belangrijke psychologische stromingen (nl. psychodynamische en existentiële theorie, cognitieve psychologie en leertheorie) toe te passen op de situatie van ziekenhuis-, geriatrische en psychiatrische patiënten.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%