Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Psychiatrische pathologie 2


Studiepunten6Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Heylen Petrus

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties Psychiatrische pathologie 1, tweede programmajaar Brugprogramma

Eindcompetentie

De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes

1. Empathie aanwenden in de verpleegkundige context
Vanuit kennis van psychopathologie houdt student rekening met behoeften, gevoelens en omstandigheden waarin de cliënt verkeert.

De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
Student verantwoordt eigen handelen vanuit kennis van psychopathologie en psychotherapeutische modellen.
6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
Student spoort vanuit kennis van psychopathologie klinische symptomen, klachten en reacties van cliënten en hun omgeving op ziek-zijn op.
9. Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
Student geeft aan cliënt en/of familie correcte en relevante informatie over zorg, onderzoeken, psychotherapeutische behandeling en ziekte.

De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg

14. Handelen in functie van kwaliteitszorg
Student reflecteert over kwaliteit van zijn eigen handelen in functie van kennis over verschillende (psycho-)therapeutische benaderingen

De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren

18. Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen
De doelstelling van andere disciplines (o.a. psychiater, psychotherapeut) omschrijven in het geheel van de zorg voor de patiënt en van daaruit met hen in overleg gaan


Inhoud

Psychopathologie (A. Clara, 11 CU)

Basiskennis van de psychopathologie; diagnostische categorieën met focus op:
-differentiële diagnostiek
-richting geven aan observatie
-theoretische background aanvullen
-linken met behandelingsmodaliteiten
Overzicht
-algemene inleiding
-toxicomanie
-organische psychiatrie (dementie/delier)
-depressie
-angststoornissen
-somatische symptomen
-psychotische symptomatologie
-persoonlijkheidsstoornissen
-slaapstoornissen
-dissociatieve/sexuele stoornissen
-eetstoornissen


Psychotherapieën (P. Heylen, 6 CU)
Psychiatrische verpleegkundigen worden op verschillende wijzen met het fenomeen 'psychotherapie' geconfronteerd: zo werken bepaalde afdelingen volgens bepaalde psychotherapeutische stromingen of volgen patiënten therapie binnen het therapeutisch programma van een dienst. Jaar na jaar ontstaan er echter nieuwe behandelingsmethodes, in die mate zelfs dat er sprake is van wildgroei.
In het eerste deel wordt stilgestaan bij het begrip 'psychotherapie'. Aan de hand van enkele definities wordt de eigenheid van deze vorm van begeleiding uitgediept. Vervolgens worden in het tweede deel de belangrijkste psychotherapeutische stromingen overlopen: nl. de psychoanalyse, de gedragstherapie, de cliënt-centered therapie en de relatie- en gezinstherapie. Per stroming wordt, vanuit de verschillende theorieën rond het ontstaan van psychopathologie, de eigenheid van elke stroming geïllustreerd aan de hand van de behandelingsmethodes. In het laatste deel wordt ingegaan op een aantal veel gestelde vragen i.v.m. psychotherapie: hoe effectief zijn psychotherapieën ?, voor wie is welke soort therapie bedoeld?, wat werkt er juist in therapie en aan welke kenmerken moet een goede therapeut beantwoorden? Bedoeling is dat de student zo voor zichzelf een referentiekader vormt om kritisch naar de veelheid van therapieën te kijken.


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Het deel psychopathologie wordt schriftelijk (A. Clara) geëvalueerd, het deel over psychotherapie (P. Heylen) wordt mondeling geëvalueerd

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen34%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen66%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen34%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen66%