Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde
Psychiatrische verpleegkunde 2
Docenten
- De Vuysere Sylvie
- Vanhelleputte Philine
- Potters Steve
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Opleidingsonderdeel psychiatrische verpleegkunde 2e programmajaar
Eindcompetentie
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1. Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
2. Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team
- De student is empatisch en kan de behoeften en de gevoelens van de cliënt spiegelen.
- De student kan actief luisteren naar cliënten met een psychiatrische stoornis en kan de inhoud van het gesprek richten op het gespreksdoel.
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent
professioneel verpleegkundige zorg op maat
5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
7. Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden
8. Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem
12. Primaire en secundaire preventie toepassen
- De student verantwoordt de verpleegkundige zorg op basis van wetenschappelijke kennis, van pathologie en verpleegkundige inzichten.
- De student identificeert de samenhang tussen de verpleegproblemen bij cliënten met een psychiatrische stoornis.
- De student formuleert doelstellingen en stelt een zorgplan op, afgestemd op een cliënt met een bepaalde psychiatrische stoornis.
- De student kan de gezondheidsrisico's bij cliënten met juridische en psycho-sociale problemen identificeren en kan de cliënt vervolgens motiveren tot therapietrouw
De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg.
14. Handelen in functie van kwaliteitszorg
- De student reflecteert op het eigen professioneel handelen en kan dit bijsturen op basis van nieuwe inzichten, ervaringen en feedback.
De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de
visie en de doelen van de zorg te realiseren.
16. Medestudenten begeleiden
- De student laat medestudenten reflecteren over zijn handelen en attitudes tijdens het voeren van gesprekken.
Inhoud
- Inzicht en vaardigheden verwerven in de onderzoekende benadering als hulpverlenend
model in individueel contact.
- Verwisselen van inzichten en ervaringen in verschillende behandelingsmodellen.
- Zicht verwerven op het domein van de gerechtelijke, geestelijke gezondheidszorg.
- Vaardigheden aanleren in het omgaan met cliënten in een gedwongen statuut.
- Zicht krijgen op verpleegkundige interventies om therapietrouw te bevorderen.
- Zicht krijgen op verpleegkundige interventies bij dubbeldiagnose-patiënten en
patiënten met psychiatrische stoornissen
- Zicht krijgen op effect van verpleegkundige interventies bij agressie
Overzicht
Mevr.Vanhellepute(8 u CU)
- De onderzoekende benadering van Peplau
Mevr. Van de Velde(14 u CU)
- Therapietrouw
- Dubbeldiagnose
- Agressie
- omgaan mat patiënten met psychiatrische stoornissen(Inhoud aangebracht door studenten afhankelijk van studieniveau en eigen praktijkervaring).
Mevr. S. De Vuysere (3 u CU)
- Forensische psychiatrie
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 100% |