Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde
Voorlichtingsmethodiek en groepsfunctioneren
Docenten
- Hoing Christine
- Potters Steve
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van de 4de graad verpleegkunde en van het tweede programmajaar van de brugopleiding.
Eindcompetentie
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1. Empathie en kritische ingesteldheid aanwenden in de verpleegkundige context
Vanuit inzicht in een aantal communicatiewetten is de student zich bewust van het effect van zijn relationeel handelen op het welzijn van zorgvragers.
De student verwerft een basisattitude gebaseerd op de grondhoudingen empathie, onvoorwaardelijke positieve aanvaarding en echtheid.
Student geeft eigen werkpunten aan vanuit een kritisch reflecteren over zijn eigen functioneren.
2. Een verpleegkundig professionele relatie aangaan gebruik makend van communicatieve vaardigheden
De student onderkent welke vaardigheden nodig zijn in de verschillende soorten hulpverleningsgesprekken en kan zo de inhoud van gesprek richten op het gespreksdoel.
Student is in staat om binnen een team actief te luisteren en de inhoud van het gesprek te richten op het gespreksdoel.
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
12. Primaire en secundaire preventie toepassen
De student is in staat gezondheidsrisico's bij cliënten of cliënten te identificeren.
De student geeft aan waarmee verpleegkundigen rekening dienen te houden bij het motiveren van cliënten tot aanpassing van levensstijl en therapietrouw.
De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
14. Handelen in functie van kwaliteitszorg
Vanuit een aantal theoretische kaders reflecteert de student kritisch over de kwaliteit van het relationele verpleegkundige handelen.
De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
16. Medestudenten begeleiden
De student geeft op een gepaste manier feedback.
17. Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team
18. Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen
De student overlegt, wisselt informatie uit, sluit compromissen en helpt conflicten oplossen binnen teamvergaderingen en overlegmomenten.
De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
20. Positief bijdragen tot de profilering van het beroep
De student licht de eigen rol van de verpleegkundige binnen de gezondheids- en patiëntenvoorlichting toe.
Inhoud
Deel 1. Groepsfunctioneren (6 u CU, A. Van De Velde, 2 STP)
In dit deel wordt stilgestaan bij een fundamenteel aspect van het verpleegkundig beroep: nl. de communicatieve vaardigheden. Verplegen is steeds een 'in relatie' treden met een ander: zowel individueel als in team. Hierbij wordt vooral veel aandacht besteed aan de therapeutische grondhouding, die aan de basis ligt van elke hulpverleningsrelatie en dit vanuit de principes ‘onvoorwaardelijke positieve aanvaarding’, ‘echtheid’ en ‘empathie’. Tevens worden een aantal theoretische kaders toegelicht: het acceptatieschema van Gordon, de axenroos van Cuvlier en de theorie over communicatieniveaus.
Naast het individueel contact, is ook goed overleg met collega's en andere professionelen essentieel binnen een optimale patiëntenverzorging en -begeleiding. Bachelors in de verpleegkunde hebben hierin een belangrijke rol, zowel als teamlid, maar ook als (bege-)leider van het groepsgebeuren. Een ander belangrijk aspect van het verpleegkundig werk is het opleiden en begeleiden van nieuwe verpleegkundigen. In de meeste ziekenhuizen wordt immers verondersteld dat gediplomeerden ook deze taak mee behartigen en in staat zijn om lerenden goede leerkansen aan te bieden.
Deel 2: Voorlichtingsmethodiek (4 u CU, C. Hoing, 2 STP)
Een concreet toepassingsdomein van deze inzichten en vaardigheden is het in-en voorlichten van patiënten: het voorbereiden van patiënten op onderzoeken, het geven van infosessies of het mee opzetten van reventiecampagnes. Gezondheidsvoorlichting is immers ook een specifieke vorm van doelgericht communiceren, waarbij geprobeerd wordt langs verschillende interventies gedragsverandering teweeg te brengen. Binnen de gezondheidszorg krijgt dit de laatste jaren meer en meer een belangrijkere plaats. Zicht krijgen op de verschillende voorlichtingsmethodieken en het gebruik ervan is dan ook essentieel binnen een verpleegkundige opleiding.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen (voorlichtingsmethodiek of groepsfunctioneren) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.
Voorlichtingsmethodiek |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 100% | Groepsfunctioneren |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 100% |